Join US!

18 mai 2011

Messerschmitt Bf 109

Sursa
Messerschmitt Bf 109 a fost un avion de vânătoare german din cel de al Doilea Război Mondial, proiectat de Willy Messerschmitt în anii 1930. La vremea sa a fost unul dintre cele mai moderne avioane de vânătoare, având construcţie monococă complet metalică, carlingă închisă şi tren de aterizare escamotabil. Bf 109 a fost produs în cantităţi mai mari decât orice avion în decursul istoriei, până în aprilie 1945 fiind produse 33 984 de bucăţi. Ponderea sa a fost de 47 % din totalul avioanelor produse în Germania şi 57 % din totalul avioanelor de vânătoare produse în Germania. Bf 109 a fost coloana vertebrală a aviaţiei de vânătoare a Luftwaffe în cel de al Doilea Război Mondial. Bf 109 a fost avionul de vânătoare care a avut cele mai multe victorii din al Doilea Război Mondial. Conceput iniţial ca interceptor, ulterior a fost adaptat pentru misiuni de însoţire şi protejare a bombardierelor, vânător de zi şi noapte, recunoaştere şi atac la sol. Pe Bf 109 au zburat primii trei aşi ai celui de al Doilea Război Mondial: Erich Hartmann (352 victorii), Gerhard Barkhorn (301 victorii) şi Günther Rall (275 victorii). Toţi aceştia au zburat în cadrul Jagdgeschwader 52 (flotilă), care a înregistrat peste 10 000 de victorii, în principal pe frontul de Est. Pe Bf 109 au zburat şi aşi ai aviaţiilor din alte ţări, ca Ilmari Juutilainen (Finlanda, 94 victorii),[1], Constantin Cantacuzino (România, 60 victorii), Alexandru Şerbănescu (România, 47 victorii), Mato Dukovac (Croaţia, 44 victorii) şi Szentgyörgyi Dezső (Ungaria, 34 victorii).