04 august 2011
RMS Mauretania
RMS Mauretania, nava-soră cu Lusitania a fost un pachebot construit de Swan, Hunter & Wigham Richardson în Wallsend, Anglia şi lansată la 20 septembrie, 1906. La vremea respectivă era cel mai mare şi mai rapid vas din lume. Motoarele ei cu turbine pe aburi au fost un element revoluţionar în construcţia de pacheboturi. Mauretania a devenit un favorit în rândul pasagerilor, datorită luxului, vitezei şi siguranţei.
Numele navei a fost luat după Mauretania, o provincie romană de pe coasta nord-estică a Africii. Aceeaşi nomenclatură a fost aplicată şi navei-soră Lusitania, denumită după provincia romană care astăzi este Portugalia.În 1897, pachebotul german Kaiser Wilhelm der Große a devenit cel mai mare şi mai rapid vas din lume. Cu o viteză de 22 de noduri (41 km/h), a luat Panglica Albastră de la navele Cunard, Campania şi Lucania. În faţa acestor ameninţări, Cunard Line a fost determinată să recapete prestigiul curselor transatlantice nu numai companiei ci şi Marii Britanii. În 1903, Cunard Line şi Guvernul Britanic au ajuns la un acord pentru construcţia a două supernave, Lusitania şi Mauretania, care să aibă o viteză nu mai mică de 24 de noduri. Pentru construcţia acestor nave au fost alocate 2.600.000 de lire sterline (banii vremii). În 1906, Mauretania a fost lansată de către ducesa de Roxburghe.
A plecat din Liverpool în călătoria inaugurală la 16 noiembrie, 1907 sub comanda lui John Pritchard iar mai tarziu în acea lună a stabilit recordul pentru cea mai rapidă traversare estică a Atlanticului, cu o viteză medie de 23,69 de noduri (43,86 km/h). În septembrie 1909, Mauretania a câştigat Panglica Albastră pentru cea mai rapidă traversare vestică - un record care va dăinui timp de aproape 20 de ani. În decembrie 1910, Mauretania s-a desprins din legăturile ei de pe râul Mersey şi a fost avariată, necesitând anularea cursei de Crăciun spre New York. Locul Mauretaniei în această călătorie a fost luat de Lusitania.