Join US!

21 august 2011

Fotografia - Balansul de alb si temperatura de culoare

Balansul de alb si temperatura de culoare
Balansul de alb este o setare prezenta la toate camerele digitale, de care depinde redarea corecta a culorilor unei fotografii. Practic, un balans de alb corect ne da siguranta ca o zona de culoare neutra (o zona gri), din fotografie, contine cantitati egale de rosu, verde si albastru. Mai simplu spus, ne da siguranta ca imaginea obtinuta nu va avea o tenta de culoare deranjanta si nenaturala. Pentru a intelege balansul de alb este necesara intelegerea conceptului de temperatura de culoare. Temperatura de culoare este o caracteristica a luminii si depinde de sursa de lumina. Se masoara in kelvini (K). Este acel parametru al luminii, care ii da o anumita “culoare”. De exemplu, fotografiile realizate la lumina unui bec vor iesi cu o tenta galbena (daca balansul de alb nu e setat corect), tocmai datorita temperaturii de culoare a luminii emise de bec. Ochiul uman poate corecta foarte usor diferentele de temperatura de culoare, astfel incat un obiect alb sa fie vazut la fel, atat la lumina unui bec cat si la lumina soarelui. Din pacate, senzorii digitali si filmele foto nu sunt la fel de performante ca ochiul umana, asa ca temperatura de culoare poate afecta usor o fotografie. In fotografie, este important de inteles ca surse de lumina diferite emit lumina cu temperaturi de culoare diferite. Lumina “alba” (echivalentul mediei luminii din timpul zilei) are o temperatura de 5000 K. Este adeseori considerata valoare de referinta, temperatura de culoare la care albul apare alb (fara tente de culoare). In comparatie cu aceasta, lumina dintr-o zi noroasa va determina aparitia unei tente albastrui in fotografie iar lumina emisa de un bec incandescent va determina o tenta portocalie/galbuie. Pentru orice alta temperatura de culoare, apartul digital trebuie setat in asa fel incat sa compenseze diferenta de culoare si sa nu modifice perceptibil fotografiile (vezi foto 1 pentru exemple de modificare a culorilor la diferite setrari). Pentru a intelege mai bine fenomenul, iata mai jos un tabel cu diferite temperaturi de culoare, sursa de lumina si setarea aparatului digital care trebuie selectata atunci cand se fotografiaza in lumina respectiva. Culoare (tenta de culoare a fotografiei) Temperatura de culoare Surse de lumina 1000K Lumanare, lampa pe ulei 2000K Rasarit (foarte devreme) 2500K Becuri incandescente 3000K Unele lumini de studio 5000K Lumina medie in timpul zilei, blitz electronic 5500K Lumina soarelui la amiaza 6000K Lumina soarelui la intensitatea mare (zi senina) 7000K Cer usor innorat 9000K Umbra intr-o zi senina 10,000K Cer puternic innorat Se observa ca o setare a balansului de alb poate acoperi mai multe valori de temperatura de culoare. Acest fapt sugereaza ca setarea balansului de alb nu este extrem de precisa dar este suficient de buna pentru a reduce efectele nedorite ale temperaturii de culoare, in majoritatea cazurilor. Pentru o precizie mai buna se recomanda setarea manuala a balansului de alb (custom white balance) atunci cand aparatul foto permite acest lucru. Foto 1. Variatia culorilor in functie de setarea balansului de alb: auto (stanga sus), soare (dreapta sus), blitz (stanga jos) si bec (dreapta jos). Sursa: http://commons.wikimedia.org Multe camere foto moderne au optiunea de setare automata a balansului de alb (Auto WB sau AWB) care da rezultate destul de bune dar nu are precizie de 100%. Este mai degraba o metoda comoda de a evita setarea balansului de alb de fiecare data cand se schimba sursa de lumina. Daca functia automata duce la un rezultat neplacut, fotografia poate fi corectata ulterior in etapa de post-procesare (vezi aici un tutorial despre rezolvarea problemelor de culoare si expunere in Adobe Photoshop). Cea mai buna metoda pentru a asigura obtinerea unui balans de alb cat mai corect, este fotografiatul in format RAW (daca aparatul fotografic o permite). Acest format ofera optiunea corectarii balansului de alb dupa realizarea fotografiei, pe o plaja mare de temperaturi de culoare. O alta metoda pentru corectarea balansului de alb o reprezinta folosirea unei zone neutre din cadrul fotografiat. Aceasta poate fi un obiect din fotografie (cu putin noroc) sau un obiect introdus in mod intentionat de fotograf in cadru (de exemplu un gray card). In acest scop se pot cumpara carduri de culori neutre din magazinele de specialitate sau se pot improviza astfel de obiecte. De exemplu, ca referinta de culoare neutra, poate fi folosit spatele unei folii de la un borcan de cafea sau de la o cutie de Pringles. Cand se foloseste un astfel de obiect de referinta, se poate corecta balansul de alb deschizand fotografia intr-un program de editare si specificand softului pozitia punctului de culoare neutra. Modul in care se realizeaza concret acest tip de procesare difera in functie de softul folosit.