Join US!

10 iulie 2011

Search engine optimization: Off-page SEO

În articolul de astazi voi vorbi despre a doua etapa de optimizare a unui site, care nu este mai putin importanta decât prima, si anume: Off-page optimization (optimizarea în afara paginii). Nota: In aceste articole pun accentul pe optimizarea pentru Google, deci unele sugestii si sfaturi nu au o importanta tot atât de mare în Yahoo, MSN, etc. În ceea ce tine de optimizarea în afara paginii, cuvântul magic este “backlinks”, sau legaturi (linkuri) externe. Când site-ul A contine un link extern spre site-ul B, atunci site-ul B este cel ce dispune de “backlink”. Pentru a întelege mai bine importanta acestor legaturi externe, sa explic întai cum interpreteaza Google aceste linkuri: Exemplu: Site-ul A are o vârsta de 3 ani, dintre care toti 3 a fost prezent în Google. Acest site contine informatii despre utilaje industriale: articole, stiri, preturi, fotografii, etc. Având o tema foarte restrânsa si fiind un site util, site-ul se pozitioneaza bine în SERPs (Search Engine Results Pages). Site-ul B este un site nou-lansat, are o luna si abia a fost indexat în Google. Site-ul îi apartine unei companii de inginerie mecanica. Acum, daca site-ul A, care are o autoritate relativ mare în Google, va pune pe toate paginile sale un link spre site-ul B, Google va interpreta aceasta ca un vot pozitiv pentru site-ul B. Iar deoarece site-ul A si site-ul B sunt cam în aceeasi industrie, atunci acest vot primit din partea site-ului A va avea o si mai mare valoare. Ca rezultat, site-ul B va fi ridicat în paginile cu rezultate (serps). Deci, concluzia este urmatoarea: cu cât mai multe site-uri “bune” contin linkuri spre un site X, cu atât mai “bun” va fi considerat acest site X de Google, iar ca rezultat va fi ridicat în paginile cu rezultate. Cele mai bune sunt linkurile de la site-uri în acelasi domeniu. Spre exemplu, daca site-ul A (utilaj industrial) va avea linkuri spre un site cu bancuri si poze haioase, aceste linkuri vor avea o valoare, însa cu mult mai mica, deoarece aceste site-uri nu sunt din acelasi domeniu. Însa sunt niste detalii de care mai trebuie sa vorbesc. Anchor text Textul linkului (anchor text) este foarte important. E mai bine sa explic prin exemple. Un link spre acest blog poate arata asa: Dream Webdesign Blog. În acest caz, textul anchor este: “Dream Webdesign Blog”. Daca voi avea mai multe linkuri de acest fel, când cineva va cauta în Google: Dream Webdesign Blog, pai acest blog are cele mai mari sanse sa fie #1. Însa, numele acesta nu este popular, deci putin probabil ca cineva în Google va cauta blogul meu dupa asa un long-tail keyword. Iar daca as avea mai multe linkuri spre blog de acest fel: Blog despre SEO, atunci, cautând în Google “Blog despre SEO”, sau “Despre SEO”, eu voi fi printre rezultatele cautarii (desigur daca nu as avea o concurenta mare). Concluzia? În linkurile externe spre site-ul vostru ar fi bine ca textul anchor sa contina cele mai importante cuvinte cheie. Rel=”nofollow” Un exemplu de backlink spre un site: Dream Webdesign Blog. Asa ar arata un link spre acest blog, de exemplu în Blogroll la alti bloggeri. Datorita unui astfel de link blogul meu va beneficia, deoarece voi avea mai multe backlinkuri de pe alte bloguri. Pe când un astfel de link: Dream Webdesign nu ma va ajuta cu nimic, cel putin din punct de vedere a SEO. Acest atribut rel=”nofollow” spune motoarelor de cautare urmatorul lucru: acesta este un link, însa noi nu putem garanta ca acest site este bun. Deci, noi nu votam pentru el, e un simplu link ce are ceva relevanta pe aceasta pagina. Pe lânga aceasta, PageRank-ul acordat de Google blogului meu tot nu va fi îmbunatatit datorita unui link NOFOLLOW. De aceea, pe majoritatea blogurilor, by default, toate comentariile lasate de vizitatori, toate adresele pe care acestia le lasa în câmpul “website”, primesc automat un NOFOLLOW. Astfel acei care fac spam pe bloguri, scriu mesaje irelevante, cu încercarea de a genera cât mai multe backlinkuri spre site-ul lor – nu beneficiaza de acest linkuri, ele sunt nofollow, deci nu primesc din partea site-ului nici un “vot”. Concluzie Concluzia acestui articol este urmatoarea: cu cât mai multe linkuri externe aveti spre site, cu atât mai “iubit” va fi acest site de Google. Iar daca aceste backlinks sunt de la site-uri apropiate dupa tema – benficiile sunt si mai mari.