Join US!

29 iulie 2011

Podul Calafat-Vidin

Podul Calafat-Vidin
Podul Calafat-Vidin sau Vidin-Calafat (bulgară Мост Видин-Калафат) este un pod feroviar şi rutier în curs de construire pe Dunăre, care va conecta oraşele Calafat (România) şi Vidin (Bulgaria). În Bulgaria, podul este mai cunoscut sub numele Podul peste Dunăre 2 (bulgară Дунав мост 2). Acest pod va fi cel de-al doilea pod pe Dunăre care conectează România şi Bulgaria şi va intra în funcţiune la sfârşitul lui 2011, conform ultimelor estimări[3]. Proiectul de construire a unui pod în zona Calafat-Vidin datează din anul 1925. În urma unei licitaţii internaţionale la care au participat cinci ofertanţi, compania spaniolă Fomento de Construcciones y Contratas (FCC) a fost însărcinată, pe data de 30 ianuarie 2007, cu detaliile de execuţie şi construcţia podului, în timp ce consorţiul franco-britanic Ingérop / High-Point Rendel a fost desemnat consultantul lucrării.[4] Podul propriu-zis este o investiţie bulgară, beneficiarul lucrării fiind Ministerul Transporturilor din Bulgaria, în timp ce partea română se obligă să realizeze infrastructura rutieră şi feroviară de acces la pod de pe teritoriul României. Beneficiarii investiţiei de pe malul românesc vor fi Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) şi Compania Naţională de Căi Ferate (CFR SA). Constructorul desemnat prin licitaţie de partea română este asocierea spaniolă AZVI / Vimac, iar consorţiul Italferr SpA. / DIWI Consult International GmbH / Tecnic Consulting Engineering – România SRL va superviza lucrările din postura de consultant[5]. Valoarea contractului pentru podul construit de compania Fomento de Construcciones y Contratas se ridică la 99.955.946 euro. Costul total al lucrării este stabilit la 236 milioane de euro. Conform panourilor investiţiei amplasate pe cele două maluri ale Dunării, finanţarea lucrărilor podului şi accesului de pe malul bulgăresc se va face după cum urmează: Uniunea Europeană, prin programul ISPA, grant Fondul de Coeziune: 70.000.000 euro; Banca Europeană de Investiţii: 70.000.000 euro; Republica Federală Germania, prin Kreditanstalt fuer Wiederaufbau (KfW): 20.045.167 euro; Guvernul Franţei, prin Agence Française de Développement (AFD): 5.000.000 euro; Bugetul de stat al Republicii Bulgaria: 60.761.285 euro. Finanţarea accesului de pe malul românesc este asigurată de: Uniunea Europeană, prin programul ISPA: 33.827.745 euro; Guvernul României: 33.072.540,70 euro. Conform proiectului, lungimea totală a căii rutiere a fost stabilită la 1,440 kilometri, iar a liniei ferate la 2,480 de kilometri[6]. La terminare, podul ar urma să aibă două benzi de circulaţie în fiecare direcţie şi o linie de cale ferată. Detaliat, proiectul tehnic prevede următoarele[4]: