Join US!

30 iunie 2011

Troleibuz

Troleibuz – la Timişoara alternativ firobuz – este denumirea unui mijloc de transport în comun cu propulsie electrică. Derivat din autobuze, troleibuzul foloseşte de cele mai multe ori acelaşi şasiu (cu anumite modificări) şi o caroserie asemănătoare. Alimentarea cu energie se face prin intermediul unor captatoare numite "troleuri", contacte glisante montate la capătul unor tije metalice lungi, ce culisează pe "linia de contact". Aceasta este compusă din două sârme de cupru paralele, cu diametrul de circa 8 - 10 mm, întinse pe suporţi speciali fixaţi pe stâlpi, aflate la circa 4 - 5 m deasupra tramei stradale. Prin aceste fire troleibuzele sunt alimentate cu tensiune continuă de 600 - 800 V. Reglajul vitezei se face la modelele mai vechi prin varierea tensiunii de excitare a motorului de propulsie printr-un sistem de rezistenţe comutabile (asemănător tramvaielor), iar la modelele recente prin sisteme de reglare electronică. Frânarea se face similar unui autobuz obişnuit, pneumatic sau pneumo-hidraulic, troleibuzele fiind echipate în acest scop cu compresoare acţionate electric. Climatizarea salonului de transport se face de asemenea cu aeroterme şi ventilatoare acţionate electric. Troleibuzul are capacităţi de transport similare autobuzelor, el fiind însă nepoluant, ieftin şi mult mai silenţios. Troleibuzul constituie o alternativă viabilă la transportul cu autobuze în oraşe.