02 septembrie 2011
Elazar Azikri
Elazar Azikri (Rabbi Elazar ben Moshé Azikri, sau Rabi Elazar ben Moşé Azikri în ebraică:רבי אלעזר בן משה אזקרי)
(1533 Safed = Ţfat, azi în Israel,- 1600 id.) a fost un teolog mistic (cabalist),poet şi scriitor evreu de limba ebraică şi arameică, din Palestina, autorul cărţii ("Sefer haredim") (Cartea celor cucernici), una din scrierile fundamentale ale deontologiei iudaice. Făcea parte din cercul 'puilor de leu', discipolii rabinului Itzhak Luria din Safed.
S-a născut în anul 1533 în oraşul Safed din nordul Palestinei (atunci parte din Imperiul Otoman), astăzi în Israel, într-o familie de evrei sefarzi stabiliţi în Palestina după expulzarea poporului lor din Spania.
El a urmat studii religioase tradiţionale cu rabinii Yossef Sagis şi Yaakov Berab şi s-a numărat printre cei mai mari învăţaţi şi rabini evrei din vremea sa, alături de Shlomo Halevi Alkabetz, Yosef Karo, Itzhak Luria, Israel Najara şi alţii.
În 1588 Rabbi Elazar a întemeiat grupul numit "Sukat Shalom" ("Tabernacolul păcii"), care urmărea să trezească întărirea credinţei în rândurile evreilor. Se spune că două treimi din timpul zilei şi-l petrecea în învăţătură,iar o treime în meditaţie ("hitbodedut" התבודדות = "izolare").În schimb se împotrivea posturilor excesive.
Rabbi Elazar Azikri a murit în anul 1600 şi a fost înmormântat la Safed.
[modificare]
Scrieri
Mormântul lui Elazar Azikri
Cartea lui de morală religioasă, "Sefer haredim " ( ספר חרדים), scrisă in 1588 a fost tipărită postum în 1601 la Veneţia. A mai scris comentarii la tratatele "Beitza" ("Oul") si "Brakhot" {"Binecuvântari") din Talmudul palestinean (din Ierusalim) ,precum si la tratatele "Gitin" ("Divorţ") si "Nedarin" ("Legăminte") din Talmudul babilonean. De asemenea a scris un comentariu la "Plângerile lui Ieremia" numit "Kol Bokhim" (Vocea celor ce plâng).
A compus poeme liturgice (piyutim) , din care foarte cunoscut şi mişcător este cel intitulat "Yedid nefesh" ("Prieten al sufletului", ידיד נפש) care a intrat mai întâi în cărţile de rugăciune (siddur) ale evreilor sefarzi,iar mai apoi şi în cele ale evreilor aşkenazi.
Deşi s-a ocupat de Cabala (Kabala) şi s-a bucurat de aprecierea lui Rabbi Itzhak Luria, nu a lăsat învăţături teoretice în acest domeniu. A scris însă şi un jurnal mistic "Miley deShmaya" (מילי דשמיא) (Cuvinte cereşti) consacrat eticii şi cultului .
