Join US!

23 mai 2011

Facebook

Facebook, cu pronunţia /'feis.buk/ (v. AFI), înseamnă în limba engleză "cartea cu feţe", care este albumul de sfârşit de an şcolar (anuar, numit uneori şi trombinoscop) pe care elevii îl alcătuiesc din fotografiile făcute în ultimul an, dăruindu-şi-l personal. facebook a fost creat de către Mark Zuckerberg pentru a oferi posibilitatea de a contacta persoane apropiate, dar şi încă necunoscute. În acest moment facebook este una dintre cele mai răspândite reţele sociale din lume. Utilizatorii pot intra în această reţea din orice loc unde există acces la Internet pe baza unei parole, stabilite iniţial odată cu completarea formularului de înscriere conţinând o serie întreagă de întrebări personale. În prezent (iunie 2010) situl facebook este vizitat lunar de circa 540 de milioane de persoane, aceasta însemnând ceva mai mult de 35 % dintre internauţi[1]. Apreciat a fi al doilea sit social mondial după google.com, luat după numărul de vizite, facebook face parte din fenomenul recent denumit Web 2.0. Creat iniţial la Harvard, SUA, facebook era la origine o reţea socială închisă a studenţilor acestei universităţi; ulterior ea s-a deschis şi altor universităţi americane. La început verificarea apartenenţei la universitate se făcea prin adresa de poştă electronică (e-mail) a studentului, dar începând din septembrie 2006 reţeaua este deschisă tuturor. Imediat reţeaua facebook a devenit foarte populară dar şi controversată, fiind interzisă în câteva ţări din Orientul Mijlociu. De asemenea, prin intermediul acestei reţele au fost provocate şi coordonate unele manifestaţii protestatare din Republica Moldova şi Iran. În primele nouă luni din anul 2010, Facebook a înregistrat un profit net de 355 de milioane de dolari la venituri de 1,2 miliarde de dolari[2]. În august 2010 facebook avea peste 1,5 milioane de utilizatori în România[3].
Istorie
În februarie 2004 Mark Zuckerberg a fondat reţeaua „The Facebook”, având la început denumirea „thefacebook.com”. facebook, lansată iniţial ca o reţea universitară, a fost extinsă mai târziu la firme ca Apple şi Microsoft.
Surse financiare
Investiţia iniţială pentru facebook a fost de 500.000 $ în anul 2004 de la cofondatorul Peter Thiel. Aceasta a fost urmată de o investiţie făcută de către compania Accel Partners cu suma de 12,7 milioane dolari. În anul 2006 au avut loc convorbiri între Yahoo! şi facebook pentru preluarea celei din urmă, dar aceasta nu s-a concretizat.
Platforma reţelei
În mai 2007 facebook a lansat o platformă care interacţionează cu celelalte pagini web. În acelaşi sens s-au lansat şi numeroase aplicaţii prin care utilizatorii pot trimite diferite mesaje celorlalţi utilizatori. La câteva luni după lansarea lui facebook a fost iniţiată şi o aplicaţie contra mesajelor de tip spam. Varianta „facebook iPhone” a fost lansată în august 2007, iar un an mai târziu, în iulie 2008, existau în total aproximativ 15 milioane de utilizatori. În iulie 2009 se pare că numărul utilizatorilor a atins circa 250 milioane de persoane.
Caracteristici
Utilizatorii înregistraţi au posibilitatea să-şi găsească prietenii, dar şi pe orice alţi utilizatori din toată lumea, nu numai din ţara în care se află. Utilizatorii îşi pot crea şi modifica propriul profil ori de câte ori doresc. Profilele publice pot fi blocate de către alţi utilizatori, dar nu şi profilele personale. Conform datelor furnizate de către compania comScore, facebook primeşte majoritatea vizitatorilor săi de la Google, Microsoft şi într-o măsura mai mică prin Yahoo!. Una dintre cele mai importante şi populare caracteristici ale acestei reţele de tip social o reprezintă posibilitatea postării de fotografii. Deasemenea utilizatorii se pot recreea cu diferite jocuri online precum şahul.