Join US!

31 martie 2012

Masaii – cei ce ucid leii cu suliţe

Pe sfera roşie a soarelui care apune peste savanele Africii de est, se profilează siluetele viguroase şi zvelte ale unor războinici de abanos, înarmaţi cu scuturi ovale şi suliţe lungi, nefiresc de subţiri. Vă vine să credeţi sau nu, ei sunt cu adevărat, în felul lor, "prădători alfa", spaima unor animale puternice ale savanei. Chiar şi leii ar avea de ce să se teamă de apropierea lor. Nu contează că sunt înarmaţi doar cu suliţe primitive şi scuturi subţiri din piele de vită. Nici autorităţile locale din Kenya şi Tanzania nu îndrăznesc să intre în conflict deschis cu ei. Ei sunt masaii, probabil cei mai duri, neînfricaţi, generoşi, veritabili războinici ai Continentului Negru. Vorbitorii de Maa Povestea triburilor masai, la fel ca a numeroase alte comunităţi tradiţionale africane, se pierde adânc în negura timpului. Etnografii şi istoricii deopotrivă, i-au catalogat drept un grup nilotic, vorbitor al unei limbi de origine nilo-sahariană, care s-au stabilit în savanele ierboase din estul Africii, venind direct din sudul Sudanului. Vorbesc dialectul Maa, de la care şi-au luat numele de masai (sau maasai) - cei care vorbesc Maa. La fel ca triburile Bantu de origine nilotică, cu care se învecinează, masaii au împrumutat încă din vechime unele obiceiuri şi legi de origine cuşită - între care se evidenţiază circumcizia - şi unele expresii de vocabular. Pe baza propriilor tradiţii orale, masaii afirmă că originea lor este undeva în nordul Lacului Turkana din Kenya, ei migrând spre sud în secolul la XV-lea şi stabilindu-se unde-i găsim astăzi, adică în sudul Kenyei şi nordul Tanzaniei, între secolele XVII-XVIII. Migraţia lor s-a desfăşurat de-a lungul Marelui Rift African, pe lângă Muntele Marsabit, până în Dodoma. Războinici aprigi, au băgat spaima atât în populaţiile băştinaşe, cât şi în autorităţile coloniale europene. Păstori aspri, mergeau de-a lungul turmelor de capre şi vite înarmaţi cu suliţele şi scuturile caracteristice, temuţi pentru abilitatea specială de a arunca, până la distanţe de 100 metri, redutabilele bastoane de lemn dur, orinka. Un raport colonial britanic întocmit în anul 1852 relatează despre o bandă de circa 800 de războinici masai care se deplasau prin Kenya, depopulând pur şi simplu regiunea Wakuafi din sud-est. Au devenit atât de îndrăzneţi, încât în perioada următoare au ameninţat capitala Mombasa şi coastele marine kenyene, nesinchisindu-se deloc de armele de foc ale europenilor. Pericolul cel mare la adresa lor s-a concretizat prin apariţia în zonă a unor epidemii în 1891, care s-a suprapus peste o secetă cruntă. Se estimează că două treimi din masaii care trăiau în acea perioadă au murit în urma bolilor şi a foametei. Au rămas un popor pastoral prin definiţie, care au rezistat şi încă rezistă încercărilor guvernelor tanzaniene şi kenyene de a le lua pământurile şi de a-i forţa la o existenţă sedentară, faţă de care au o mare aversiune. Arabii care au încercat să-i transorme în sclavi, în vechime, confundându-i cu alte populaţii mai docile, au avut parte de cele mai triste experienţe pe pământ african. Toate expediţiile arabe de capturare, ulterior de pedepsire, s-au soldat cu înfrângeri ruşinoase, vânătorii de sclavi veniţi din Peninsula Arabică fiind masacraţi cu armele primitive ale durilor morani, războinicii masai. Trăind dintotdeauna alături de animale sălbatice, au oroare de vânătoare, chiar şi în scopuri alimentare. Uciderea animelelor sălbatice le displace profund, considerând-o o ocupaţie potrivită doar pentru cei mai laşi războinici. Acesta este motivul pentru care cele mai mari concentrări de animale sălbatice din Africa de est, concretizate în rezervaţiile Serengeti, Tsavo, Masai Mara, Ngorongoro, Tarangire, Samburu, Amboseli, Nairobi, Manyara, se suprapun cu teritoriile unde trăiesc masaii. Doar faţă de lei şi hiene, cum vom vedea mai departe, masaii au dezvoltat o ură rece, fără împăcare... Supuşii lui Engai Societatea lor este una profund tradiţională, patriarhală prin definiţie, unde bătrânii războinici ai triburilor, adunaţi în confreriii, se constituie în singurul for decizional pentru viaţa de fiecare zi. Codul de legi nescrise ale masailor acoperă majoritatea aspectelor comportamentale ale fiinţei umane, indiferent de rasă. Sunt monoteişti, credincioşi atotputernicului Enkai, o zeitate ambivalentă, cu natură duală. Enkai Narok, sau Enkai cel Negru, este binevoitor, pe când latura sa de Enkai Nanyokie, sau Enkai cel Roşu, este malefică şi răzbunătoare. Centrul lumii spirituale a masailor este Muntele Ol Doinyo Lengai, sau Muntele lui Dumnezeu, situat în nordul Tanzaniei. Figura centrală din universul religios masai, este laibon, şamanul care intră în contact cu lumea strămoşilor sau interpretează gesturile lui Enkai. În ultimii ani, sub presiunea misionarilor catolici sau neoprotestanţi, tot mai mulţi masai îşi abandonează religia, devenind creştini. O mică parte dintre ei au îmbrăţişat Islamul. Mortalitatea deosebit de mare înregistrată în rândurile copiilor a dus la recunoaşterea a acestora de abia la vârsta la care au împlinit 3 luni. În mod tradiţional, masaii nu au onorează deloc morţii, indiferent cât de iubiţi şi respectaţi au fost în rândul vieţilor lor. Cadavrul oricărui decedat este dus în savană şi lăsat la dispoziţia animalelor necrofage. Dacă cadavrul nu a fost devorat imediat de hiene sau vulturii hoitari, masaii se panichează repede, considerând acest eveniment unul de rău augur. Adesea, cadavrul este acoperit cu sânge şi grăsime de vită, pentru a deveni mai îmbietor pentru animalele necrofage. Tradiţional, locuiesc în inkajijik, colibe de formă circulară construite din chirpici, tipic alcătuit dintr-un amestec de lut, iarbă uscată, beţe, bălegar şi urină de vită. Satele masailor includ întotdeauna ţarcuri - kraal -, construite din crengi ţepoase de arbori acacia, având rolul de a proteja vacile tribului pe timp de noapte, împotriva atacurilor leilor şi hienelor. Construirea unui kraal este o responsabilitate a bărbaţilor. Femeile au datoria de a menţine curăţenia, a aduce apă şi lemne de foc, a mulge vacile şi a prepara cina. Războinicii asigură securitatea tribului, iar băieţii sunt trimişi să pască vitele şi caprele. Bătrănii comandă şi sfătuiesc. În fiecare dimineaţă, vitele sunt trimise la păscut, iar un bătrân anunţă numele celui care va ieşi cu vitele în ziua următoare. Astăzi, masaii sunt o populaţie semi-nomadă care trăieşte într-un sistem tradiţional de administrare a pământurilor în comun. Rutele vitelor se bazează pe rotaţia sezonieră a păşunilor, pentru a păstra cât mai bine zonele de păscut. Viaţa masailor este axată pe creşterea vitelor. Vacile sunt extrem de iubite de masai, fiind, de fapt, mijlocul de subzistenţă a bravilor păstori din estul Africii. Vacile sunt nu numai sursă de lapte, iaurt, brânzeturi, dar servesc şi ca monedă de schimb. Relaţiile individuale, familiale sau chiar inter-tribale se stabilesc şi întăresc prin intermediul schimbului de vite. "Meishoo iyiook enkai inkishu o-nkera" este poate cea mai des auzită rugăciune a masailor, şi semnifică "Fie ca Dumnezeu să ne dea vite şi copii". Vitele şi copii sunt cele mai importante deziderate în societatea masailor. Dieta masailor cuprinde puţină carne, grosul unui prânz constând dintr-un amestec de lapte şi sânge de vită, care se consumă proaspăt şi crud şi este plin de calorii, proteine şi calciu. Sângele crud şi simplu se bea doar cu ocazia ceremoniilor speciale. Sângele de vită este foarte bogat în proteine şi vitamine, fiind foarte bun pentru sistemul imunitar. Cu toate acestea, în prezent se consumă tot mai puţin, datorită reducerii şeptelului. Recent, sub influenţa unor factori externi, masaii au început să consume tot mai frecvent orez, cartofi, varză, porumb. Masaii care trăiau lăngă fermele agricole au îmbrăţişat agricultura, aceasta devenind astăzi principalul lor mod de subzistenţă. Comunităţile tradiţionale refuză totuşi agricultura, păstrând încă credinţa conform căreia cultivarea pământului este o crimă împotriva naturii. Această cutumă derivă din tradiţiile religioase masai care dictează că pământul cultivat îşi va pierde rolul său primordial de păşune pentru vite, acordat prin mărinimia lui Enkai. Când băieţii devin bărbaţi Universul popular al lumii masailor este caracterizat de omniprezenţa riturilor de trecere şi iniţiere din societatea acestor păstori-războinici. Există, aşadar, Enkipaata - ceremonia băieţilor, Emurata - circumcizia, Eunoto - ceremonia războinicilor, Eokoto e-kule - ceremonia băutului laptelui, Enkang oo-nkiri - ceremonia mâncatului de carne, Orngesherr - ceremonia adolescenţilor. Foarte importantă este Enkipaata, o ceremonie dedicată băieţilor, organizată de taţii acestora şi care precede de circumcizia. O delegaţie de adolescenţi cu vârsta de 14-16 ani porneşte în peregrinări care vor dura câteva luni de zile, la sfârşitul cărora vor fi iniţiaţi. Pentru acest rit de trecere, se construiesc 30-40 colibe speciale, într-un loc anume ales de un profet.. În timpul ceremoniei, băieţii sunt îmbrăcaţi în haine largi şi dansează continuu pe parcursul unei zile întregi , până ajung la epuizarea fizică. După Enkipaata, tinerii sunt gata pentru Emurata, cea mai importantă iniţiere din ciclul riturilor de trecere ale războinicilor. Emurata se desfăşoară diferit, cu ritualuri distincte pentru băieţi şi fete. Sub influenţa tiparelor comportamentale externe, circumcizia fetelor este tot mai puţin practicată în secolul XXI. Pentru băieţi este diferit. Fiecare tânăr aspiră să devină un moran , un războinic dârz. Altfel nu se poate însura şi pierde respectul comunităţii sale. Circumcizia semnifică trecerea de la stadiul de copil la cel de adult responsabil. Pentru a primi dreptul de a fi circumcis, adolescentul masai trebuie să dovedească bătrânilor şi războinicilor că este demn de acest statut. Tânărul trebuie să demonstreze calităţi de bărbat, concretizate prin purtatul permanent al unei suliţe grele şi păscutul zilnic al unei turme mari de vite. Cu şapte zile înainte de circumcidere, băiatul trebuie să pască vitele zilnic, fără a pierde vreuna. Circumcizia propriu-zisă va avea loc în cea de -a opta zi. În noaptea de dinainte de marele eveniment, tânărul trebuie să stea gol în noaptea cea rece şi să facă numeroase duşuri cu apă rece în scop de purificare. Dimineaţa devreme, în timp ce merge spre coliba unde va avea loc operaţia, tânărul este însoţit de prieteni, rude şi bărbaţii familiei (femeile sunt excluse total de la această ceremonie, ba chiar sunt gonite din sat pe perioada acesteia). Mulţimea strigă la el şi-l roagă să dea dovadă de bravură, să nu cumva să ţipe de durere. De obicei, este încurajat de urarea tradiţională: "Dacă fugi de cuţit, te vom omorî; daca arăţi frică, tribul te va alunga"... Nu primeşte niciun fel de anestezic, iar circumcizia este făcută cu un banal cuţit de către un bătrân experimentat. La sfârşit, noul războinic primeşte daruri din partea prietenilor şi familiei, sub forma unor vite, cel mai apreciat cadou. Procesul de vindecare durează 3-4 luni, răstimp în care tânărul trebuie să poarte haine de culoare neagră. După acest interval, este bărbat şi trebuie să fie primit în Emanyata, tabăra războinicilor. Acolo va sta răstimp de 10 ani, când va avea dreptul să poarte haniele roşii ale războinicilor şi va deveni un moran în adevărata accepţiune a termenului. Războinicii sunt singurii membri ai comunităţii care au voie să poarte părul lung, deseori împletit în şuviţe şi vopsit în roşu. La sfârşitul celor 10 ani de ucenicie, urmează ceremonia Eunoto, care marchează accesul la statutul de războinic senior. Războinicii trebuie să doneze bătrânilor câte 8 tauri fiecare, gest care va avea loc la sfârşitul ceremoniei de absolvire. Abia acum războinicul are dreptul să poarte cele patru tipuri de suliţe masai: nandi, esuru, ngotot şi icengi. Moran-ul va primi şi seme, sabia tradiţională cu teaca din piele de crocodil sau varan. Acum, nimic nu-i va mai sta în cale... Coşmarul tuturor leilor Masaii respectă toate animalele, cu doar două excepţii: leii şi hienele. Din motive simple şi hotărâtoare: hienele consumă cadavre, iar leii ucid deseori vitele, bunul cel mai valoros al masailor. Pe lângă aspectul economic al conflictului lei-oameni, masaii văd în vânătoarea leului cea mai puternică dovadă de bărbăţie şi curaj ale unui războinic. Acum este momentul pentru constituirea unui olamayo, grupul de războinici porniţi să doboare cel mai periculos prădător al savanei. Cu toate că mulţi războinici au plătit cu viaţa îndrăzneala de a-l înfrunta pe Regele Savanei, acest obicei încă persistă în comunităţile tradiţionale, în ciuda opoziţiei grupărilor ecologiste şi în ciuda legilor care interzic această practică. În apărarea lor, masaii declară că ei ucid doar câţiva lei pe an, şi doar exemplarele nărăvite la vitele lor, comparativ cu bogaţii vânători albi care vin în Africa şi omoară indiscriminatoriu, mii de lei anual. De altfel, codul moral al masailor interzice uciderea puilor sau a leoaicelor, iarl uciderea unui leu bătrân, infirm sau bolnav nu aduce deloc glorie războinicului. La fel, uciderea leilor cu puşca, prin otravă sau cu laţuri, este văzută ca un act foarte ruşinos, în care nu se angajează niciun războinic. Pentru morani, vânătoarea de lei nu este deloc un sport sau o goană după trofee. Doborârea unui leu este un act extrem de dificil şi periculos pentru un grup de maxim 10 oameni înarmaţi doar cu suliţe şi scuturi subţiri, indiferent de bravura şi experienţa moranilor. Un leu poate atinge şi 300 kilograme greutate şi este, practic, o masă de muşchi incredibil de puternici. S-au observat lei masculi capabili să târască, pe distanţe de sute de metri, cadavre de bivoli adulţi, grele de circa o tonă. În experimente similare, grupuri de 10-15 oameni nu au fost capabile de aceeaşi performanţă. Pe lângă puterea colosală a leului şi armele sale naturale teribile, uriaşa felină este capabilă de reflexe fulgerătoare şi explozii musculare în care se mişcă extrem de iute şi imprevizibil. În plus, un leu rănit beneficiază de efectul adrenalinei şi, turbat de furie şi durere, este capabil să doboare orice om într-o clipită. În faţa unui adversar atât de puternic şi periculos, masaii au dezvoltat şi aplicat de-a lungul timpului cea mai eficientă metodă de vânătoare accesibilă unor oameni înarmaţi cu arme atât de primitive. După ce leul a fost identificat în savană, grupul de morani porneşte în urmărirea lui, cu un singur scop: încercuirea. Experienţa de mii de ani în vânătoarea periculoaselor feline a demonstrat masailor că un leu înconjurat de războinici care se mişcă non-stop în jurul său este incapabil să-şi fixeze un om asupra căruia să-şi concentreze atacul, fiind derutat de mişcarea şi ameninţarea celorlalţi morani din stânga şi dreapta războinicului ales. Prin urmare, spargerea cercului prin atacarea unui moran este o decizie foarte dificilă pentru leu. Aceeaşi metodă a fost descoperită de alţi vânători tradiţionali de feline mari - triburile războinice din Indonezia şi Malaezia, aflate la mii de kilometri de Africa, populaţii care foloseau aceeaşi tactică la vânătoarea tigrilor. Odată ce felina este încercuită şi derutată de masaii care se mişcă continuu în jurul ei, urmează cea mai periculoasă etapă a vânătorii. După ce presiunea psihică aplicată felinei a atins punctul maxim, iar leul este confuz şi dezorientat, cel mai viteaz moran, sau cel care vrea să se evidenţieze în ochii tovarăşilro săi, face un singur pas înainte şi, la adăpostul fragilului său scut, aruncă suliţa, în speranţa nimeririi unui organ vital. Dacă a ratat, în secunda următoare poate fi mort. Nici dacă a nimerit nu este întotdeauna norocos, leul aflat sub imperiul furiei ucigându-l deseori. Salvarea vine din partea celorlalţi tovarăşi, care aruncă concomitent cu suliţele în leu. Scopul este acela de a transforma uriaşa felină într-o adevărată "minge cu ţepi". Fiecare moran transportă căte 2-4 suliţe, pe care le aruncă succesiv în leu, cu mare viteză, pentru a maximiza astfel şansele uciderii acestuia. Din acest motiv, suliţele masailor nu sunt alcătuite din oţel, ci din fier maleabil. Au vârf foarte lung şi fiind din fier, iar scopul lor este acelaşi cu cel al suliţelor pillum folosite de legionarii romani - suliţa care străpunge trupul victimei se indoaie uşor sub propria greutate, creând răni fatale şi fiind imposibil de smuls din rană. Leul mort nu este jupuit pentru trofeu. Masaii iau coama acestuia, apoi i se taie doar ghearele şi coada. Din coama masculilor, femeile cos o mantie purtată doar de moran-ul care a aruncat primul suliţa în leu. Coada felinei este ataşată de coliba războnicului din manyatta, fiind ulterior aruncată după ceremonia Eunoto. În tribul Irkaputeie, există obiceiul conform căruia coada leului nu este acordată celui care a aruncat primul suliţa, ci toţi războinicii au drepturi egale de posesiune, trebuind să se bată între ei pentru a o obţine. Astăzi, foarte puţini lei mai sunt ucişi în mod similar, iar fiecare act este supravegheat de autorităţile parcurilor naţionale, care vor să se asigure, pe această cale, că nu sunt ucişi mai mulţi lei decât prevede tradiţia. Bătrânii declară că generaţia actuală este ultima care va vâna lei, din două motive foarte probabile: pe viitor nu vor mai exista lei în sălbăticie, iar generaţiile tinere sunt avide de lumea exterioară şi vor tinde să-şi uite tradiţiile. O credinţă masai, concretizată într-un proverb local, parcă a presimţit pericolul pierderii identităţii sub tăvălugul globalizării şi asaltul tehnologiei: "Este nevoie doar de o singură zi să distrugi o casă. Pentru a construi una, ai nevoie de luni de zile, sau chiar ani. Dacă ne abandonăm stilul de viaţă şi tradiţiile testate de-a lungul timpului, vom avea nevoie de mii de ani să ne facem un nou mod de viaţă".
Citeste mai mult >>

Yanomami: frumoşii rebeli ai Amazoniei

Ei sunt (păstrând proporţiile, evident) celebrităţile junglei! Niciun alt trib din Amazonia nu a fost mai lăudat, admirat, cercetat, defăimat, protejat, exploatat şi atacat în egală măsură precum amerindienii Yanomami. Articolele despre ei erau printre cele mai citite în lucrările de specialitate. Misionarii creştini au încercat în fel şi chip să-i convertească. Companiile aurifere au angajat ucigaşi plătiţi să-i extermine, regizorii amatori de suspans le-au parodiat tradiţiile în filme de o calitate îndoielnică, iar ochiul iscoditor al ştiinţei s-a concentrat hulpav asupra colibelor lor, a feţelor lor pictate, a armelor, obiceiurilor şi tainelor lor. Dincolo de toate acestea, Yanomami rămân nişte oameni adevăraţi, demni şi conştienţi de rostul lor. Nişte „frumoşi nebuni” cu un aer deopotrivă trist şi exotic. Nişte rebeli care nu vor să dispară. Poate ultimii... I-au numit sălbatici încă de când i-au descoperit. Pentru unii sunt şi astăzi nimic altceva decât nişte sălbatici involuaţi care ar face bine să dispară sau chiar să moară pentru a-şi lăsa pământurile şi pădurea în ghearele "progresului". Dar cine sunt cei cu adevărat primitivi şi orbi? Aceşti băştinaşi care nu au deranjat pe nimeni timp de milenii, sau omul zilelor noastre, care distruge, fură şi vinde totul în calea lui? Astăzi mai trăiesc aproximativ 20.000 de suflete răspândite în cel mult 250 sate pierdute în uriaşa selvă verde a Amazonului, undeva la graniţa dintre Brazilia şi Venezuela. Yanomami au trăit de când se ştiu în mari comunităţi familiale. Satele variază ca întindere, iar într-o asemenea aşezare tipică trăiesc 40-500 băştinaşi. Satul lor este aparte. Există o singură colibă ovală, continuă şi de mari dimensiuni, unde trăiesc şi dorm în comun toţi membrii tribului, fapt care, după cum au descoperit cercetătorii, contribuie mult la fraternitatea şi solidaritatea legendară a celor din stirpea amerindienilor Yanomami. Coliba, denumită shabono în limba lor, este centrul, sufletul şi esenţa vieţii cotidiene a acestor oameni (încă) liberi. Shabono este de fapt un unic sat-colibă, foarte rar întâlnit chiar şi în cadrul altor triburi amazoniene. Datorită factorilor externi precum ploile şi furtunile, shabono trebuie refăcute des, cam la 1-2 ani. Eroii Amazoniei depind de junglă din toate punctele de vedere, uriaşa pădure verde şi vie le oferă adăpost, hrană şi orice îşi doresc. Pe lângă vânătoare, pescuit şi cules de fructe şi ierburi, Yanomami au început în ultimii ani să cultive banane, dar doar pentru uzul propriu. Ca şi cum ar fi absolvit ultimele cursuri de agricultură ecologică, aceşti analfabeţi sublimi evită instinctiv să cultive pământul până îl "seacă" de nutrienţi şi sunt adepţii rotaţiei culturilor. Yanomami practică poliginia (adică un bărbat are dreptul la mai multe soţii), cu toate că majoritatea preferă relaţiile monogame. Copii sunt crescuţi exclusiv de femei până în pragul ritualurilor de iniţiere. Femeile se ocupă de cultivarea pământului, iar bărbaţii desfăşoară activităţile mai grele şi mai periculoase, precum vânătoarea, pescuitul şi culesul de plante din junglă. Yanomami sunt celebri în lumea ştiinţifică şi pentru dieta lor tradiţională, foarte săracă în sare. Din acest motiv, ei sunt populaţia umană cu cea mai scăzută tensiune arterială din întreaga lume. Faptul în sine a atras atenţia mai multor cercetători, iar Yanomami au fost subiect pentru multe studii legate de relaţia dintre hipertensiunea sangvină şi consumul de sodiu. Ritualurile sunt o parte esenţială a culturii acestor amerindieni. O recoltă îmbelşugată este mereu sărbătorită printr-un ospăţ de proporţii, la care sunt invitaţi şi cei din satele apropiate. Yanomami ştiu că nimic nu leagă mai bine o relaţie socială decât împărţitul hranei. Mesele comune ajută la menţinerea relaţiilor ideale cu vecinii. Yanomami se pregătesc pentru marea peterecere prin împodobirea trupurilor cu pene şi flori. În timpul festinului, bărbaţii mănâncă fără limite şi stau la poveşti, în timp ce femeile cântă şi dansează până târziu în noapte. Doar bărbaţilor le este îngăduit să consume băuturi alcoolice şi plante cu efect halucinogen, şi aceasta numai în cadrul petrecerilor. Cel care a fost prins beat sau drogat în afara sărbătorilor are parte de oprobriul întregului trib. Femeile nu au dreptul la aceste substanţe intoxicante dar, în mod bizar, iau parte la un ritual de endocanibalism în care consumă oasele rudelor decedate. Trupurile sunt incinerate, iar cenuşa oaselor este amestecată cu mâncarea rituală. Scopul acestei tradiţii este aceea de a reînnoda legăturile cu trecutul şi cu strămoşii protectori, precum şi acela de a menţine viu spiritul care-i leagă pe cei din triburile Yanomami. Dimineaţa devreme, bărbaţii pleacă la vânătoare, iar femeile pornesc cu copiii în căutare de larve de termite care vor fi consumate pe înserat în cadrul meselor comune. Femeile nasc mulţi copii de-a lungul vieţii, copii care îşi vor ajuta părinţii la toate activităţile cotidiene. Legătura dintre fiice şi mame este foarte puternică şi complexă în cadrul tuturor comunităţilor Yanomami. Ritualurile legate de momentul menstruaţiei sunt de asemenea foarte originale. În timpul primei sale menstruaţii, fata este hrănită cu ajutorul unui băţ pe care este oferită mâncarea, deoarece nu are voie să atingă nu mâna goală nicio sursă de hrană. Fetele care au trecut acest moment sunt considerate fertile, respectiv potrivite pentru măritiş. Deoarece o femeie Yanomami este mai tot timpul gravidă sau cu copii mici în grijă, perioadele de menstruaţie din viaţa ei sunt foarte rare, astfel încât momentul în sine are o importanţă deosebită în cultura locală. Discuţiile despre sex sunt de asemenea la ordinea zilei, cu toate că Yanomami nu au nicio înclinaţie pentru promiscuitate. ncestul este interzis cu desăvârşire, fiind pedepsit cu moartea. Cazurile în care un partener descoperă infidelitatea celuilalt se termină deseori cu răniri grave sau chiar moarte. Conform cercetărilor efectuate de antropologii Angel Aragon şi Jesus Acero (Patron Sexual de los Indigenas Yanomami - 1999), în cadrul populaţiilor Yanomami din Venezuela nu există relaţii de tip homosexual sau bisexual. În societatea lor, ceremoniile maritale sunt aproape inexistente şi nimeni nu sărbătoreşte nunta sau relaţia nimănui. O fată poate fi promisă unui bărbat încă pe când era doar o copilă de 5-6 ani, cu toate că nu va fi mireasă decât după momentul menstruaţiei. Căsătoriile între membrii triburilor învecinate sunt încurajate, deoarece astfel conflictele dintre satele vecine sunt puţin probabile. Violenţele şi abuzurile în interiorul cuplurilor nu sunt deloc rare, iar dacă o femeie s-a săturat de soţul ei, poate pleca oricând înapoi în mijlocul familiei, care o primeşte fără niciun fel de rezerve sau resentimente. În cazurile de poliginie, soţul nu trebuie să favorizeze nicio consoartă, asta dacă vrea să ducă în continuare o viaţă liniştită... Limba lor este interesantă; există numeroase dialecte foarte diferite, astfel încât, deseori, indivizi din sate învecinate nu se pot înţelege uşor între ei. Lingviştii susţin că limba Yanomami nu este înrudită cu nicio altă limba sud-americană. Originile acestei limbi au rămas necunoscute şi în prezent. În cadrul primelor studii antropologice la adresa lor, Yanomami au fost descrişi drept oameni asociaţi permanent cu violenţa şi conflictele armate - faptul adevărat, în parte. Yanomami au avut dintotdeauna o reputaţie de războinici. Nu se luptă doar cu alte triburi, conflicte existând aproape zilnic şi între membrii fiecărei comunităţi. Antropologul Napoleon Chagnon i-a descris foarte bine când s-a referit la ei ca la nişte "oameni care trăiesc într-un climat marţial, unde luptele şi conflictele sunt omniprezente". Cu toate acestea, nu sunt deloc nişte dezaxaţi nevrotici, studii ulterioare au evidenţiat că dau dovadă deseori de compasiune, tandreţe şi gesturi delicate. Antropologi precum Marvin Harris au evidenţiat faptul că violenţa lor este cauzată de competiţia continuă pentru hrană şi alte resurse. Violenţele intraspecifice reprezintă cauza dominantă a mortalităţii la Yanomami. Circa 50% dintre bărbaţi mor în lupte, restul fiind seceraţi de boli, malnutriţie şi bătrâneţe. Conflictele nesfârşite au ca mize resursele naturale, terenurile de vânătoare şi, evident, femeile... Când războinicii Yanomami pornesc raiduri asupra altor triburi, urmăresc să răpească cât mai multe femei în speranţa că astfel îşi vor găsi mai uşor pereche. Gelozia sexuală provoacă cele mai multe cazuri de violenţe în cadrul unui cuplu. Nu au fost scutiţi de violenţă nici în relaţiile cu lumea exterioară. Între anii 1970-1980, temuţii garimpeiros (căutători independenţi de aur) au început să facă incursiuni tot mai dese pe pământurile unde trăiau Yanomami. După ce garimpeiros s-au sedentarizat, aceşti afacerişti fără scrupule au pornit o adevărată vânătoare de Yanomami. Bărbaţii, copii şi bătrânii erau ucişi pe loc, iar femeile erau transformate în sclave. La nivelul anului 1990. mai mult de 40.000 de aşa-zişi garimpeiros trăiau deja pe pământurile indigenilor. Cu toate că preşedintele de atunci al Braziliei a acceptat înfiinţarea unei rezervaţii speciale pentru salvarea Yanomami, finanţată din fonduri locale şi internaţionale, invadatorii din exterior au continuat să intre în perimetrul destinat acestor adevăraţi proprietari ai junglei. Nicio evocare a acestor ultimi rebeli din selva nu este completă fără reamintirea aşa-numitului Masacru din Haximu, un conflict armat de tristă amintire, izbucnit în anul 1993, conflict inter-rasial în care 16 băştinaşi Yanomami au fost ucişi fără vină de către un grup de garimpeiros băuţi bine. Lumea din exteriorul lor nu i-a ajutat prea mult, ba din contră: în afară de numeroşii cercetători care i-au studiat şi cercetat ca pe nişte bizarerii izolate în propria lume, omul alb i-a etichetat drept sursă de subiecte tari şi violente. Celebrul şi controversatul film Cannibal Holocaust are ca subiect tocmai viaţa indienilor Yanomami, iar regizorul Ruggero Deodato nu s-a sfiit să exagereze grosolan obiceiurile acestor oameni care se luptă astăzi pentru propria supravieţuire. Dincolo de clişee şi adevăruri, Yanomami trebuie să-şi continue existenţa. Dacă vor dispărea, odată cu ei va dispare o lume. Evident, insuficient cunoscută.
Citeste mai mult >>

Popcornul e mai sănătos decât legumele şi fructele, spun oamenii de ştiinţă. Dar nu și cel de la CINEMA!

Floricelele de porumb conţin mai mulţi antioxidanţi decât fructele sau legumele, arată un studiu al cercetătorilor de la Universitatea Scranton din Pennsylvania. Popcornul este cel mai sănătoasă mâncare de tip snack din lume, au decretat cercetătorii de la Universitatea Scranton din Pennsylvania, după ce au descoperit că floricelele de porumb au mai mulţi antioxidanţi decât fructele sau legumele. "Popcornul e singurul aliment de tip snack ce este alcătuit 100% din porumb integral. O porţie de popcorn acoperă 70% din necesarul zilnic de cereale integrale", a declarat unul dintre autorii studiului, Joe Vinson, citat de Science Daily. Oamenii de ştiinţă atrag atenţia că oamenii ar trebui să ţină cont şi de caloriile pe care le au floricelele de porumb şi că nu ar trebui să renunţe nici în ruptul capului la consumul de fructe şi legume. Într-un interviu acordat evz.ro, nutriţionistul Corina Zugravu lămureşte în ce condiţii şi în ce măsură sunt adevărate descoperirile recente. "Floricelele de porumb, pregătite în casă, aşa cum le făcea bunica, sunt foarte sănătoase. Sunt cereale intergale, foarte benefice organismului. Condiţia este să nu fie prăjite în ulei sau unt. (...)Aromele nu sunt, în particular negative, dar dacă sunt topite în unt nu sunt nici ele sănătoase. Cele mai rele sunt floricelele cu caramel care provoacă şi carii dentare. Iar popcornul care se vinde în cinematografe este otravă. Se foloseşte foarte multă sare şi unt, iar dacă pe lângă floricele mai bem şi o cola este cumplit. Acestă combinaţie poate acoperi toată cantitatea de calorii necesară pentru o zi. Se pune mai multă sare pentru a se cumpăra mai multe sucuri, dar nu ne face bine deloc", spune Corina Zugravu.
Citeste mai mult >>

Amenințarea Anonymous, luată în serios. Hackerii pot "DECAPITA" internetul peste două zile

O amenintare recenta, venita din partea grupului de hackeri Anonymous, anunta nici mai mult nici mai putin decat oprirea internetului pe data de 31 martie. Evident, subiectul a fost aprins discutat pe forumuri. Mai ales ca Anonymous a anuntat si modul in care va pune in practica totul: prin dezactivarea Domain Name Service, adica DNS, pentru cunoscatori. Acesta are rolul de a transforma adresa de web pe care o introducem in browser (de exemplu www.google.ro) in ceea ce internetul foloseste de fapt: adresa IP (ceva de genul 212.58.244.66). Este practic cartea de telefon pentru internet. Daca poti stopa accesul la cartea de telefon, atunci internetul este inutilizabil. Teoria care sta la baza atacului anuntat se bazeaza pe faptul ca DS-ul este o structura de tip arbore: incepe cu 13 servere la nivelul cel mai ridicat, iar fiecare dintre acestea comunica la un nivel inferior si tot asa. Cand o schimbare este facuta la cel mai ridicat nivel, este copiata pe tot netul, astfel ca atunci cand cauti ceea este efectiv copia ta locala a cartii de telefon, te duce in locul corect. Daca cineva ar putea opri cateva sau toate cele 13 servere de la cel mai inalt nivel al DNS-ului sa functioneze corect, in special in ceea ce priveste comunicarea cu alte servere, acest lucru ar afecta si restul arborelui de servere si foarte rapid, nimeni nu ar mai putea folosi adresele cunoscute. Atunci cand amenintarea a fost facuta publica, a generat o oarecare ingrijorare, pentru ca respectivii hackeri au identificat corect locururile unde se afla sistemele de top. Insa aceasta informatie era relativ usor de obtinut. S-a sugerat chiar ca atacul pe care ar urma sa-l puna in practica ar fi unul de tip DDOS (distributed denial of service) asupra nivelului de top al DNS. Un atac DDOS presupune "bombardarea" unui server de web cu atat de multe solicitari in cat nu mai poate raspunde solicitarilor legitime. Graham Cluley, expert in securitate IT, exemplifica: "E ca si cum 15 oameni grrasi ar incerca sa intre printr-o usa rotativa in acelasi timp - nimic nu se misca". Una din metodele prin care hackerii ar putea genera suficient trafic este prin utilizarea neautorizata a computerelor unor oameni normali, pentru a trimite solicitiarile. Asa ca pot folosi un virus care sa transforme respectivele calculatoare in "roboti" pentru a-si indeplini scopul. Drept urmare, utilizatorii trebuie sa fie in garda, mai ales ca tehnica a fost folosita pentru a provoca accesul la site-ul Interpol, pe 28 februarie 2012. A fost un raspuns al celor de la Anonymous ca raspuns la arestarile recente.
Citeste mai mult >>

Oribil - Ce ingrediente „secrete“ se pot ascunde în alimentele pe care le consumăm


Publicaţia Business Insider a trecut în revistă unele dintre cele mai neobişnuite ingrediente din produsele alimentare populare. 
Praf de insecte, pentru culoare
Starbucks a recunoscut, cu câteva zile în urmă, că foloseşte insecte pisate pentru a da culoarea roz băuturii Frappucino. Însă atât praful respectiv, cât şi multe alte ingrediente greu de „înghiţit" se găsesc într-o varietate de produse alimentare. Este vorba despre aditivul natural E120, extras dintr-o specie exotică de gândat, numit Dactylopius. Acest E se găseşte şi în unele iaurturi cu fructe, în gemuri, în prăjituri şi în unele produse pe bază de tomate. Datele statistice ale Change.org arată că fiecare dintre noi consumă în timpul vieţii 70.000 de astfel de insecte.
 Extract de castor în îngheţată
Aromele de vanilie şi de zmeură ale îngheţatei, în mod special, sunt „ameliorate", în unele cazuri, cu o substanţă provenită din secreţiile anale şi din urina de castor. Autoritatea Americană pentru Controlul Alimentelor şi Medicamentelor (Food and Drug Administration - FDA) a catalogat această substanţă, numită castoreum, în categoria „aromelor naturale". Aşa că, dacă un produs cu aromă de vanilie sau de zmeură are trecute pe etichetă această sintagmă, este posibil să conţină castoreum.
Ce îi dă berii strălucirea aurie?
Vezica de peşte, spun specialiştii. Un tip de gelatină extrasă din acest organ uscat al unor specii de peşti este introdus mai ales în berile din Regatul Unit al Marii Britanii. Substanţa grăbeşte limpezirea berii şi îi dă culoarea aurie specifică.
Substanţe din sticlă în unele supe
Supele sau cremele sub formă de prafuri din comerţ pot conţine E551, dioxid de siliciu, care este componenta cea mai importantă a sticlei. Specialiştii recomandă precauţie în ceea ce priveşte consumul alimentelor cu acest aditiv alimentar, fiindcă, în exces, el poate duce la alergii, dereglări hormonale, tulburări digestive sau hepatice sau la tulburări nervoase.
Grăsime din lână de oaie, în guma de mestecat
Este vorba despre lanolină, care se găseşte cu precădere în unele produse cosmetice, dar care se poate ascunde şi printre ingredientele gumei de mestecat. Aceasta este o secreţie de consistenţă uleioasă din lâna oilor, substanţă aprobată de FDA ca aditiv natural, cu scopul de a „înmuia" guma de mestecat.
Brânza rasă conţine extracte din „rumeguş“
Celuloza este o substanţă extrasă din rumeguş, care se găseşte mai ales în brânza rasă şi în parmezanul sub formă de praf. Este un agent de încărcare şi antiaglomerant, E 460, şi, deci, face ca „firişoarele" de brânză rasă să nu se lipească între ele. Specialiştii spun că acest aditiv este inofensiv.
Pene de raţă şi fire de păr, în pâine
Un alt E considerat inofensiv este E920, L-cisteina, care se extrage din firele de păr uman sau din penele de raţă. Este un aminoacid care se foloseşte la tratarea făinii, cu rolul de a face aluatul pâinii mai moale şi mai pufos.
Ciupercile din conservă pot avea larve de insecte
FDA permite ca fiecare cutie de ciuperci să conţină 19 larve de muşte şi 74 de insecte microscopice (un fel de acarieni). Ele sunt considerate inofensive pentru sănătate, ba chiar unele studii susţin că pot avea proprietăţi terapeutice (în caz de ulcer).
Chipsurile conţin agenţi de curăţare
Sulfitul acid de sodiu, E222, este un conservant artificial folosit pentru prelungirea termenului de valabilitate a chipsurilor, precum şi pentru păstrarea culorii alb-gălbui a acestora. Însă sulfitul acid de sodiu este utilizat la scară largă mai ales în produsele de curăţat. Specialiştii ne recomandă să evităm produsele alimentare care au în compoziţie acest aditiv.
Păr de şobolan, în ciocolată
Nu este nimic neobişnuit să găseşti un fir de păr de şobolan în ciocolată, atât timp cât FDA, de exemplu, permite ca, la 100 de grame de ciocolată, să existe un fir de blană şi 60 de fragmente microscopice de insecte.


Citeste mai mult >>

Cel mai înalt baschetbalist din lume. Atinge inelul fără să se desprindă de pe podea

Sportivul englez Paul Sturgess, component al echipei Harlem Globetrotters şi cel mai înalt baschetbalist din lume (2,31 m), este capabil să atingă inelul, situat la 3.05 metri, fără să se desprindă cu picioarele de podea. El este poreclit Tall Paul în Marea Britanie, respectiv "Tiny" (Micuţul) Sturgess în SUA. Sturgess a jucat la nivel universitar în Statele Unite, acolo unde a fost desemnat cel mai înalt jucător din toată istoria competiţiei. El a fost măsurat de către Guiness World Records în noiembrie 2011, având înălţimea de 2.318 metri, respectiv greutatea de 150 kilograme. Actualmente, în mod oficial, Sturgess este cel mai înalt baschetbalist de pe planetă. El nu a avut nici un contract profesionist, dar a cochetat cu echipa naţională a Marii Britanii. Anterior, recordul de cel mai înalt baschetbalist care evoluase în baschetul profesionist nord-american a fost românul Gheorghe Mureşan.
Citeste mai mult >>

12 martie 2012

Pe unde înotau peştii, acum aleargă cămilele. Schimbarea climatică ce a transformat marea într-un deşert

În 1960, Marea Aral (cunoscută şi sub numele de Marea Albastră) avea suprafaţa de 68,5 mii km² (de 2 ori mai mare decât Republica Moldova) şi adâncimea maximă de 69 metri, fiind alături de Lacul Victoria, al treilea cel mai mare bazin acvatic închis din lume (după Marea Caspică și Lacul Superior). Din anul 1961 nivelul Aralului a început să scadă dramatic din cauza deturnării apelor Amudariei și Sîrdariei spre canalele de irigare din Asia Centrală. Dacă în 1960 cotele apelor Aralului erau cu 53,5 m mai sus în raport cu nivelul Oceanului Mondial, în 1970 ele au scăzut cu 2 m, în 1975 cu încă 1,5 m, pentru ca în 1983 să fie cu doar 43,5 m mai sus de nivelul Oceanului Mondial (adică cu 10 m mai jos față de nivelul din anul 1960). În 1996 Kazahstanul a început construcția unui baraj pentru a evita scurgerea surplusului de apă din Aralul Mic, alimentat de Sîrdaria, spre Aralul Mare. Aceasta a condus la o stabilizare și chiar la o uşoară creştere a nivelului apei în Aralul Mic (42,2 m de asupra nivelului Oceanului Mondial în vara anului 2006, ceea ce este identic cu cotele apei Mării Aral de la finele anului 1984). În acelaşi timp nivelul Aralului Mare continuă să scadă vertiginos. În 1988 apele sale se situau cu numai 40,3 m mai sus de Oceanul Mondial, iar salinitatea crescuse până la 2,5 %. Către anul 2001 cotele apelor Aralului Mare au scăzut cu încă 7 m fiind cu 33,3 m mai sus de nivelul Oceanului Mondial (adică cu 20 mai jos față de nivelul anului 1961), iar salinitatea a crescut pînă la 5,86 %. Tragedia Aralului este considerată ca fiind una din cele mai mari catastrofe ecologice ale omenirii, iar fotografiile următoare sunt mai mult decât sugestive.
Citeste mai mult >>

Descoperiri uimitoare: Monumente misterioase, care manipulau mințile oamenilor

Oamenii de stiinta au facut descoperiri uluitoare in monumente antice, care au camere subterane si dispun de o acustica stranie. Sunetele emise in aceste incaperi misterioase pot sa modifice mintile oamenilor. Rezultatele unor cercetari recente au aratat ca monumentele antice, descoperite in diverse locuri din lume, precum Irlanda, Malta, Turcia si Peru, au o trasatura comuna: toate au fost concepute special pentru a transmite si a manipula sunetele, pentru a produce anumite efecte senzoriale, potrivit Popular Archaelogy. Un studiu recent, inceput in 2008 si efectuat la un complex din piatra vechi de 6.000 de ani, cunoscut sub numele de Saflieni Hal Hypogeum de pe insula Malta, a relevat rezultate importante. Ca si structurile templului preistoric din Malta, acest monument are coridoare si camere in forma de arc de cerc. Dar aceasta structura este unica prin faptul ca ea este subterana si a fost construita prin excavarea a 2.000 de tone de piatra. Vocile din interiorul zidurilor sale creeaza ecouri stranii, reverbereaza, iar sunetele sau cuvintele rostite in anumite locuri pot fi auzite in mod clar la toate cele trei niveluri ale monumentului. Oamenii de stiinta sustin ca anumite frecvente ale vibratiei sonore create, atunci cand un sunet este emis in interiorul zidurilor, pot modifica functiile creierului omului. "Activitatea creierului a unui numar de voluntari sanatosi a fost monitorizata cu ajutorul electroencefalogramelor, prin expunerea la frecvente diferite ale vibratiilor sonore. Rezultatele au aratat ca activitatile creierului se modifica, iar oamenilor care au petrecut mai multa vreme intr-un astfel de mediu, expusi la vibratii, le-a fost afectata gandirea", a spus expertul Linda Eneix, de la Fundatia Old Temples. Monumente din diverse locuri, cu caracteristici sonore ciudate Dar Hypogeum nu este singurul monument in care exista efecte sonore specifice. Un studiu efectuat in 1994 de catre Universitatea Princeton a descoperit acest efect acustic ciudat in camerele antice ale unor situri megalitice, precum Newgrange din Irlanda si Wayland Smithy din Anglia. Exista o rezonanta puternica in aceste camere si, "cand se intampla acest lucru, ceea ce am auzit este distorsionat, straniu, diferind in functie de dimensiunile camerei si calitatea pietrei", a spus Eneix. Acum, descoperiri recente s-au facut la monumentul Chavin de Huantra din Peru, unde s-a practicat o arta si o stiinta a manipularii sunetului, cu ajutorul arhitecturii, pentru a produce efectele senzoriale dorite. "La Chavin am descoperit dovezi acustice pentru transmiterea sunetului selectiv intre monolitul Lanzon si Piata Circulara. Exista un sistem architectural acustic, care favorizeaza anumite frecvente sonore, precum cele ale trompetelor locale si ale vocii umane", a spus Miriam Kolar, doctorand la Universitatea Stanford. "Cat de curios este faptul ca astfel de structuri variate antice, separate de timp, dar si de distanta au caracteristici comune, care implica niste cunostinte sofisticate", a subliniat Eneix.
Citeste mai mult >>

Cum au fost salvaţi de la moarte zeci de delfini de către oameni

O operaţiune de salvare ad-hoc pentru aproximativ 30 de delfini a avut loc pe o plajă din Rio de Janeiro. Localnici sau turişti, oamenii au înţeles repede pericolul în care se află delfinii şi i-au salvat. Oamenii de pe plajă i-au tras disperaţi de cozi pe delfini pentru a-i trimite înapoi în apă. Operaţiunea a fost încununată până la urmă de succes, toţi cei 30 de delfini fiind salvaţi, informează Daily Mail. Se pare că motivul pentru care delfinii au eşuat pe plajă a fost un curent puternic care i-a împiedicat pe aceştia să mai înoate spre larg. Videoclipul a adunat peste un milion de vizualizări pe Youtube în numai câteva zile. Majoritatea comentariilor videoclipului vorbesc despre reinstaurarea încrederii în umanitate după efortul celor care au salvat delfinii.
Citeste mai mult >>

Cărţile care ar fi putut schimba cursul omenirii. Istoria secretă a lumii, scrisă pe paginile distruse de timp

Marile imperii ale lumii au fost recunoscute în istorie ca fiind promotoarele unor idei pe care abia omul modern le-a redescoperit. Anticii din prima democraţie au introdus termeni revoluţionari şi idei care au schimbat cursul lumii. Mărturiile celor mai mari scriitori, care pot schimba şi acum cursul istoriei, sunt adunate în mai multe cărţi misterioase - unele dintre ele fiind distruse, altele aflându-se la adăpostul celor mai mari biblioteci din lume. Iată exemplele unor cărţi ai căror autori sunt cel puţin controversaţi şi contestaţi de foarte mulţi istorici.
Evanghelia Evei
Este considerată a fi cea mai sexuală şi perversă apocrifă, care face referire la Biblie. Este foarte clar că această carte nu a supravieţuit pentru că Biserica timpurie a distrus-o, considerând-o "opera Diavolului". În această carte se vorbea despre "dragostea liberă", sau despre ritualurile sexuale explicite care ar genera satisfacţie bărbaţilor. Această carte a fost considerată periculoasă de Biserica Catolică pentru că punea sub semnul întrebării "celibatul" şi puritatea, concepte vechi de 2000 de ani pe care creştinismul le predică. Se pare că Epiphanius a fost cel care a ars această carte, simţindu-se ofensat de învăţăturile sale.
Cum ia naştere o sferă, Arhimede
Această carte explică modul în care este creat un miracol al Greciei Antice - Planetarium-ul, ceasurile astronomice. Această carte, scrisă de Arhimede explica mecanismul Antikythera - un calculator foarte avansat inventat de greci în anul 100 î.Hr. Chiar şi cele mai avansate concepte mecanice din prezent pălesc în faţa invenţiei grecilor. Se pare că această carte a fost arsă de romani, atunci când Bibliotecile din Alexandria au fost incendiate.
Despre războaiele lui Dumnezeu
Această carte vorbeşte despre războaiele pe care le-au dus Moise, Iisus şi chiar poporul Israel împotriva vrăjmaşilor care voiau să stingă flacăra Evangheliei. Mai mult, această carte spune modul minunat în care Dumnezeu şi-a condus poporul ales către Ţara Făgăduinţei. Potrivit legendelor care există, această carte ar fi fost scrisă chiar de degetul lui Dumnezeu, iar dacă ar fi supravieţuit ar fi fost mult mai populară decât Biblia.
Citeste mai mult >>

08 martie 2012

A fost elucidat misterul scufundării Titanicului: Luna e de vină!

La un secol după scufundarea vasului Titanic, oamenii de ştiinţă au identificat o cauză inedită a dezastrului: Luna. În aprilie se împlinesc 100 de ani de la scufundarea vasului Titanic, petrecută în urma unei coliziuni cu un aisberg. Acum, oamenii de ştiinţă au identificat de ce acest eveniment nefericit a avut loc. „Conexiunea lunară pe care am identificat-o poate explica de ce un număr neobişnuit de mare de aisberguri au ajuns în calea Titanicului”, afirmă Donald Olson, fizician la Universitatea Texas State şi totodată conducătorul echipei care a investigat rolul jucat de Lună în acest dezastru. De aproape 100 de ani, începând cu dimineaţa fatidică a zilei de 15 aprilie 1912, când 1.517 persoane au murit în urma scufundării, cercetătorii s-au întrebat de ce căpitanul Edward Smith a ignorat avertizarea referitoare la aisbergurile aflate în zona prin care trecea vasul pe care îl conducea. Smith era cel mai experimentat căpitan al companiei White Star Lane, navigând în Atlanticul de Nord în repetate rânduri. De altfel, Smith fusese ales pentru primul voiaj al Titanicului tocmai pentru că era un navigator experimentat şi conştiincios. Aisbergurile din Groenlanda, de tipul celor care au fost lovite de Titanic, rămân de obicei blocate în apele de mică adâncime din apropiere de Labrador şi Terranova. Pentru a se deplassa spre sud, e nevoie să se topească pentru a pluti sau să fie împinse de maree. Acum, oamenii de ştiinţă păr să fi identificat motivul pentru care numeroase aisberguri s-au deplasat pe distanţe mari spre sud, ajungând în zona culoarelor de navigaţie a vaselor care traversează Atlanticul. Cercetătorii conduşi de Donald Olson au investigat o ipoteză lansată de cercetătorul Fergus Wood, care susţinea că în ianuarie 1912 Luna s-a apropiat foarte mult de Pământ, provocând maree neobişnuit de mari, ce au împins spre sud un număr mare de aisberguri din zona Groenlandei. Aceste aisberguri au plutit spre culoarele de navigaţie din Atlantic. Analiza efectuată de Olson l-a făcut pe acesta să descopere că pe 4 ianuarie 1912 a avut loc un eveniment extrem de rar, Luna şi Soarele aliniindu-se astfel încât atracţia lor gravitaţională a fost amplificată. În acelaşi timp, Luna s-a aflat extrem de aproape de Terra, aşa cum nu mai fusese de 1.400 de ani. Mai mult de atât, în ziua precedentă a fost înregistrată cea mai mare apropiere dintre Terra şi Soare a acelui an. „Această configuraţie a maximizat forţele provocatoare de maree ale Lunii”, a explicat Olson. „Este ceva remarcabil”. Astfel, studiul lui Olson a arătat că singura cale prin care aisbergurile ar fi putut ajunge în calea Titanicului în aprilie 1912 ar fi fost dacă acestea s-ar fi desprins de Groenlanda în ianuarie 1912. Mareele foarte puternice provocate de combinaţia acestor evenimente astronomice au fost suficient de puternice pentru a desprinde aisbergurile, trimiţându-le în calea Titanicului. Cercetarea efectuată de echipa de specialişti condusă de Olson arată de ce Edward Smith, căpitanul Titanicului, a reacţionat cu neglijenţă atunci când a fost atenţionat că în calea vasului se găsesc aisberguri. Acesta nu avea niciun motiv să creadă că aisbergurile sunt atât de mari şi atât de numeroase cum s-au dovedit a fi. „Şansele ca toate aceste evenimente astronomice să se petreacă în acelaşi timp sunt microscopice”, a explicat Donald Olson.
Citeste mai mult >>

Ce se vede din spaţiu în mijlocul Oceanului: Imaginea pe care NASA nu se aştepta să o vadă

Observatorul NASA a scos la iveală o imagine care i-a surprins chiar şi pe astronomi. În Antarctica un imens val de alge a pus stăpânire pe coastele continentului, acestea putând fi văzute cu uşurinţă din spaţiu. "Pata" de alge se întinde pe o distanţă de 200 de kilometri, iar oamenii de ştiinţă sunt de-a dreptul uimiţi: "Un fenomen ca acesta are loc foarte rar. Chiar dacă înflorirea algelor este un lucru întâlnit în fiecare început de primăvară, dimensiunea şi proporţiile uriaşe ale fenomenului din anul acesta sunt demne de Cartea recordurilor", a declarat Jan Lieser de la Antarctic Climate & Ecosystems Cooperative Research Center (ACE) din Australia.
Citeste mai mult >>

Cele mai importante evenimente petrecute de Ziua Femeii. În ce ţări este sărbătoare oficială

Ziua Internaţională a Femeii, sărbătorită pe 8 martie, a fost mai întâi expresie a luptei femeilor muncitoare pentru dobândirea unor drepturi, ulterior o sărbătoare a mamelor în ţările din fostul bloc sovietic, fiind în prezent un prilej de bucurie şi răsfăţ pentru toate femeile. În prezent o zi a bucuriei pentru toate femeile, care primesc flori şi diferite cadouri, sărbătoarea de 8 Martie a fost percepută mult timp drept un moment în care erau afirmate drepturile sociale şi politice ale femeilor, precum şi progresele făcute în ceea ce le priveşte. Apărută într-o vreme a marilor tulburări sociale, Ziua Internaţională a Femeii s-a ales şi cu moştenirea protestului tradiţional şi a activismului politic. În anii de dinainte de 1910, destul de multe femei din ţările dezvoltate industrial munceau. Slujbele lor, majoritatea în domeniul textilelor şi al serviciilor casnice, erau însă supuse discriminării sexuale şi erau plătite mult mai prost decât cele ale bărbaţilor. Au apărut organizaţiile sindicale, iar de aici până la revoltele industriale n-a mai fost decât un pas. În SUA, opresiunea şi discriminarea fac ca femeile să devină tot mai implicate în campanii pentru a determina o schimbare. În 1908, 15.000 de femei au manifestat la New York cerând un program de muncă mai scurt, salarii mai bune şi drept de vot. Un an mai târziu, în urma unei declaraţii a Partidului Socialist din America, prima Zi Naţională a Femeii a fost sărbătorită în SUA pe 28 februarie. Femeile americane au continuat să marcheze această sărbătoare în ultima duminică din februarie până în 1913. În 1910, cea de-a doua Conferinţă Internaţională a Femeilor Muncitoare s-a ţinut la Copenhaga. O femeie pe nume Clara Zetkin, lidera organizaţiei femeilor din Partidul Social Democrat din Germania, a adus în discuţie ideea de a stabili o Zi Internaţională a Femeii, o sărbătoare care să fie marcată în aceeaşi zi în toate ţările, în sprijinul luptei femeilor pentru drepturile lor. Cele peste 100 de femei din 17 ţări care au participat la conferinţă, reprezentând sindicate, partide socialiste, cluburi de femei angajate şi incluzându-le pe primele trei femei alese în Parlamentul Finlandei, au aprobat în unanimitate ideea lansată de Clara Zetkin. Astfel, în urmă cu 100 de ani, pe 19 martie 1911, a fost sărbătorită prima Zi Internaţională a Femeii, în Austria, Danemarca, Germania şi Elveţia. Peste un milion de femei şi bărbaţi au participat în această zi la manifestaţii pentru ca femeilor să li se acorde drepturi legate de muncă, dreptul la vot, educaţie şi de a deţine funcţii publice. Cu toate acestea, la mai puţin de o săptămână, pe 25 martie 1911, a izbucnit incendiul de la fabrica de textile Triangle Shirtwaist, din New York, în care şi-au pierdut viaţa peste 140 de femei, multe dintre ele fiind imigrante de origine evreiască sau italiană şi având vârste cuprinse între 16 şi 23 de ani. Acest accident a atras atenţia asupra condiţiilor de muncă şi a dus la îmbunătăţirea legislaţiei americane în domeniu. În zorii Primului Război Mondial, în timpul campaniilor pentru pace, rusoaicele au sărbătorit pentru prima dată Ziua Internaţională a Femeii în ultima duminică din februarie 1913. În acelaşi an, după consultări şi discuţii, Ziua Internaţională a Femeii a fost mutată pe data de 8 martie. În 1914, femeile din întreaga Europă au manifestat împotriva războiului şi pentru solidaritate între femei. În 1917, în ultima duminică a lunii februaarie, femeile din Rusia au declanşat o grevă pentru "pâine şi pace", după ce peste 2 milioane de soldaţi ruşi şi-au pierdut viaţa în timpul războiului. Această grevă s-a dovedit a fi prima etapă a Revoluţiei bolşevice, iar patru zile mai târziu, ţarul a fost forţat să abdice. Guvernul provizoriu a acordat femeilor dreptul la vot. Greva a început pe 23 februarie după calendarul iulian, ceea ce reprezintă ziua de 8 martie după calendarul gregorian, care este cel mai răspândit. În urma Revoluţiei din octombrie 1917, bolşevica Alexandra Kollontai l-a convins pe Lenin să oficializeze Ziua Internaţională a Femeii în Uniunea Sovietică. De la apariţia ei în cadrul mişcării socialiste, Ziua Internaţională a Femeii a căpătat tot mai multă recunoaştere de la an la an, ajungând să fie sărbătorită în ţările dezvoltate şi cele în curs de dezvoltare deopotrivă. 1975 a fost declarat "Anul Internaţional al Femeii" de Organizaţia Naţiunilor Unite (ONU). Începând cu acest an, Ziua Internaţională a Femeilor a fost adoptată de multe dintre guvernele ţărilor care până atunci nici nu aflaseră de existenţa e. Multe s-au întâmplat de-a lungul timpului de Ziua Femeii, unul dintre lucrurile spectaculoase petrecându-se în Iran, în 1982, când femeile au recurs la unul dintre cele mai curajoase gesturi ale existenţei lor: şi-au dat la o parte, întreaga zi, vălul care le acoperea faţa. În prezent, Ziua Femeii, popularizată mai mult ca "Ziua Mamei" în perioada comunistă, este o sărbătoare oficială în Afganistan, Armenia, Azerbaidjan, Belarus, Burkina Faso, Cambodgia, China, Cuba, Georgia, Guinea-Bissau, Eritrea, Kazahstan, Kârgâzstan, Laos, Madagascar, Republica Moldova, Mongolia, Muntenegru, Nepal, Rusia, Tadjikistan, Turkmenistan, Uganda, Ucraina, Uzbekistan, Vietnam şi Zambia. Pe de altă parte, este sărbătorită, fără a fi o sărbătoare oficială, în ţări precum Croaţia, Serbia, Bulgaria, România şi Letonia. În această zi se obişnuieşte ca bărbaţii să dăruiască flori şi mici cadouri femeilor din viaţa lor - soţiilor, iubitelor, mamelor, fiicelor şi colegelor. În România şi Bulgaria, se păstrează obiceiurile de dinainte de căderea comunismului, când, de 8 martie, de Ziua Mamei, copiii făceau cadouri mamelor, bunicilor, învăţătoarelor şi profesoarelor. În România, Ziua Mamei a fost în schimb declarată sărbătoare publică începând din 2010 şi este sărbătorită în prima duminică a lunii mai.
Citeste mai mult >>

1 MILION de trandafiri pentru a-şi împăca soţia de 8 Martie!

Un bărbat din Kazakhstan a decis să-şi impresioneze soţia într-o manieră deosebită. Cei doi au avut recent o dispută de cuplu, iar femeia era hotărâtă să depună actele de divorţ. Bărbatul, care a vrut să rămână anonim, nu avea argumentele necesare pentru a o face pe nevasta lui să se răzgândescă şi s-a gândit că un buchet de flori l-ar ajuta oarecum în demersul lui. Numai că buchetul nu era doar un simplu aranjament floral. El a comandat 1 MILION de trandafiri roşii pentru a-şi cere scuze şi pentru a-şi dovedi dragostea pentru soţia sa. Cei doi locuiesc în orăşelul Kyzylorda, din sudul republicii kazace. Cum nici o florărie locală nu îi putea onora comanda, soţul a mers în cel mai mare oraş al ţării, Alma-Ata, unde a solicitat unei florării inedita sa cerere. Mai mult decât bucuros, proprietarul florăriei a spus că va onora comanda, mai ales că preţul unui trandafir variază între 500 şi 1000 de tenge (1000 de tenge = 24 RON). Cu tot discountul oferit clientului, comanda ar valora în jur de 9 milioane de dolari. "În mod normal, importăm flori din China sau Uzbekistan, dar pentru acest client special vom aduce trandafirii direct din Olanda", a spus proprietarul pentru ziarul Express-K.
Citeste mai mult >>

05 martie 2012

Camerunul apelează la armată pentru a opri măcelul elefanţilor

Camerunul apelează la armată pentru a opri măcelul elefanţilorCamerunul a lansat o ofensivă militară ce are ca scop eliminarea braconierilor dintr-un parc naţional situat în nord-estul ţării, în apropiere de graniţa cu Ciad. În ultimele luni sute de elefanţi au fost ucişi pentru fildeşul lor, situaţia fiind considerată alarmantă de agenţia ONU însărcinată cu problemele de mediu. Ministrul apărării, Alain Mebe Ngo'o, a anunţat noua politică a ţării în cadrul unei transmisii TV, afirmând că ţara trebuie să ia măsuri împotriva braconierilor, despre care se crede că ar fi de origine sudaneză. În ultimele 8 săptămâni s-a înregistrat un veritabil masacru în Parcul Naţional Bouba NDjida, fiind ucişi între 200 şi 300 de elefanţi. Înainte de acest masacru, aproximativ 400 de elefanţi trăiau în acest parc. WWF afirmă că braconierii sunt din Sudan şi vorbesc limba arabă, fiind dotaţi cu armament numeros şi cu cai. Cea mai probabilă destinaţie a cantităţii gigantice de fildeş braconate este piaţa asiatică. În mod curent, 100 de soldaţi camerunieni au fost detaşaţi în Parcul Naţional pentru a proteja zona de braconieri. Elefanţii din zona de nord a Camerunului constituie 80% din populaţia elefanţilor de savană din întreaga Africă Centrală.
Citeste mai mult >>

Mărmureanu: Anul acesta, în România ar putea fi un cutremur între 6 și 7 pe scara Richter

Anul acesta, Romania ar putea fi zguduita de un cutremur cu o magnitudine cuprinsa intre 6 si 7 pe scara Richter''. Declaratia data duminica ii apartine profesorului Gheorghe Marmureanu, presedintele onorific al "Institutului de Fizica a Pamantului". Mesajul vine la 35 de ani distanta de la seismul devastator din 1977. Expertii sunt de parare ca, atata vreme cat miscarea tectonica nu va depasi 7 pe scara Richter, cladirile rezista. Chiar si cele cu bulina. Numai in Capitala sunt peste 272 de cladiri cu risc seismic 1, care, potrivit oficialilor din primaria Capitalei, prezinta un pericol de prabusire. "Inca era lumina, a inceput sa fiarba mozaicul din baie, se vedea cum se rupea si in momentul ala s-a stins lumina si a inceput sa cada blocul". Asa isi incepe povestea Ioana Popescu, unul dintre putinii romani care au supravietuit in blocul Scala. S-a intors acolo si spune ca, in 4 martie 1977, la varsta de 25 de ani, s-a nascut a doua oara. Era singura acasa, la etajul 11 al cladirii. Facea dus cand a inceput cutremurul. "A inceput sa cada blocul. Fiind de caramida s-a forfecat fiecare etaj. De la etajul 11 a ajuns ca un tort sa cada pana la etajul unu. Am intentionat sa ies cand am auzit strigate, dar nu am mai apucat. Am ramas sub tocul de 10 centimetri in cadere. Am venit pe burta pe el", isi aminteste femeia. Patru ore femeia a fost constienta. A stat nemiscata sub darmaturi, pana cand salvatorii au ajuns la ea. Monica Pop este doctorita care in acea noapte i-a salavat viata Ioanei. Pe atunci Monica Pop era studenta la medicina. A fugit la Spitalul de Urgenta sa-si ofere ajutorul. "Venisera vreo doua masini miliatare care depozitau in fata usii spitalului trupuri: vii, morti, de toate. Nu am cuvinte sa va spun ce zgomote erau acolo: plangeau, tipau, se vaicareau, nu mai stiau, isi strigau nume. Un soldat foarte tanar a venit cu un copil pe care il tinea de picioruse cu capul in jos. Copilul era mort. Era intr-o pijamaluta. Avea un an si ceva. M-a impresionat ingrozitor, a fost poate cel mai mic copil pe care l-am vazut asa", a spus medicul. In bezna, si cu putine echipamente la dispozitie, medicii au facut minuni. Nimeni nu poate spune cand va fi urmatorul cutremur devastator, de peste 7 pe Richter. Profesorul Gheorghe Marmureanu a afirmat insa ca romanii se pot astepta in perioada urmatoare la un seism de intensitate destul de mare. Specialistii in rezistenta cladirilor ne asigura ca un cutremur mai mic de 7 nu este foarte periculos si nu are forta sa puna la pamant nici macar blocurile cu bulina. Potrivit primariei Bucuresti, in Capitala sunt 272 de cladiri care "prezinta pericol de prabusire, in cazul unui cutremur major". Numarul real ar putea fi mult mai mare, deoarece multe proprietati nu au fost expertizate In prezent, Romania are si un sistem de avertizare care poate atentiona autoritatile cu 30 de secunde inainte ca unda de soc sa loveasca. Insa potrivit, profesorului Marmureanu, din lipsa de fonduri doar cateva institutii sunt legate la el.
Citeste mai mult >>

Iată cea mai folosită parolă de către companiile americane

Cea mai folosită parolă de către companiile din SUA este „Password1” (parola1), arată un studiu al firmei de securitate online Trustwave, citat de Yahoo. Această parolă satisface cerinţele celor mai multe dintre sisteme: are nouă caractere, o literă mare şi o cifră. Trustwave susţine că 5% dintre afaceriştii americani folosesc o parolă care conţine cuvântul „password” sau derivaţi ai acestuia, pe locul doi situându-se cei care includ cuvântul „welcome” (bun venit) în parole. Din acest motiv, munca hackerilor este mult uşurată, notează Yahoo. Un studiu al Verizon a relevat că, în 29% din atacurile cibernetice investigate de specialiştii companiei, hackerii au intrat în sistem pur şi simplu „ghicind” parola. De altfel, Trustwave a rulat un program care încearcă să „ghicească” parolele cele mai comune şi a reuşit să spargă 200.000 dintre cele 2,5 milioane de conturi încercate. O altă descoperire îngrijorătoare a celor de la Verizon este că doar 20% dintre atacurile cibernetice sunt depistate în ziua în care se produc. De asemenea, doar o treime dintre companii îşi dau seama singure că a intrat un hacker în sistem, restul fiind anunţate de părţi terţe, cum ar fi autorităţile, mai scrie sursa. Yahoo sugerează folosirea unor caractere complexe în parole, cum ar fi „p@s$w0rd” în loc de „password”. Astfel, utilizatorul se protejează împotriva „dicţionarului de parole” al hackerului, adică toate combinaţiile comune care sunt încercate de atacatorii cibernetici. Totuşi, din ce în ce mai mulţi hackeri folosesc pur şi simplu forţa brută, adică rulează sisteme care încearcă toate combinaţiile posibile de litere, cifre şi caractere speciale pentru a ghici parolele. Yahoo scrie că există 70 de mii de miliarde de combinaţii pentru o parolă cu şapte caractere şi peste şase miliarde de miliarde de combinaţii pentru o parolă cu opt caractere. Cu toate acestea, un calculator modern poate rula toate variantele în doar câteva ore, notează sursa.
Citeste mai mult >>

Japonezii au inventat pistolul non-letal care lasă fără grai persoanele limbute

Doi cercetători din Japonia au găsit o soluţie inedită pentru a opri din vorbit persoanele care nu știu să se oprească din vorbit: „SpeechJammer”, o armă nonletală ce are ca efect amuţirea persoanei asupra căreia este folosită. Dispozitivul conceput de Kazutaka Kurihara de la Institutul Naţional de Ştiinţă Industriala Avansată şi Tehnologie din Japonia şi de Koji Tsukada de la Universitatea Ochanomizu foloseşte o tehnologie foarte simplă: reproduce cuvintele emise de persoana ţintită la foarte puţin timp după ce au fost vorbite. Efectul, similar ecoului, face extrem de dificil ca persoana ţintită să continue conversaţia. „Vorbirea umană poate fi blocată printr-un procedeu simplu: repetarea sa la o distanţă de câteva milisecunde în direcţia celui ce vorbeşte”, au explicat cei doi. „Acest efect este foarte deranjant pentru oameni, discomfortul dispărând atunci când aceştia tac”, au adăugat cercetătorii. „SpeechJammer”, aşa cum este denumit dispozitivul, este echipat cu un microfon direcţional şi un difuzor. Aparatul este conceput astfel încât doar persoana către care este îndreptat va avea parte de experienţa neplăcută. Cercetătorii au conceput până acum 2 dispozitive de acest tip, unul fiind fix, iar celălalt portabil. Oamenii de ştiinţă japonezi sugerează că sistemul ar putea fi folosit în locurile publice în care vorbitul este nepotrivit, cum ar fi bibliotecile.
Citeste mai mult >>

Cum îşi ceartă o ursoaică puiul și cum reacționează după aceea

Deşi animalele sunt diferite de oameni, în anumite cazuri ele reacţionează la fel. O ursoaică de la grădina zoologică Simferopol din Ucraina a fost surprinsă în timp ce îşi "certa" puiul, animalul reacţionând agresiv faţă de pui, relatează Daily Mail. Motivul petru care puiul de urs a fost pedepsit nu este cunoscut, însă reacţia mamei a fost de efect. Mai întâi, ursoaica a început să ragă la puiul ei, care părea speriat, apoi l-a prins de ceafă scuturându-l dintr-o parte în alta. Stând într-un colţ al cuştii, ursuleţul parcă îşi aştepta pedeapsa. Deşi scena poate părea foarte periculoasă, se pare că şi animalele sunt capabile de sentimente materne, ursoaica, cu o greutate de 250 de kilograme, îmbrăţişându-şi puiul la final cu tandreţe, ţinându-l la pieptul său, în semn de iertare.



Citeste mai mult >>

02 martie 2012

Descoperire surprinzătoare: Marele Zid "Chinezesc" din Mongolia

Un explorator britanic, William Lindesay, a efectuat o expeditie in Mongolia, unde a descoperit o prelungire a Marelui Zid Chinezesc, aflat in desertul Gobi. Vechea structura este cunoscuta in regiune ca Zidul lui Ginghis Han. O expeditie internationala din Mongolia anunta ca s-a descoperit un vechi zid facut din pamant si lemn, in desertul Gobi, ca o prelungire a Marelui Zid Chinezesc, informeaza Australia Network News. Cercetatorii spun ca structura este cunoscuta sub numele de "Zidul lui Ginghis Han". Expeditia a fost condusa de cercetatorul britanic Wiliam Lindesay. El a declarat la Radio Australia ca aceste ziduri din cele doua tari par sa fie legate intre ele. "Daca ne uitam la harta Chinei, care arata Marele Zid al dinastiei Han observam ca el se apropie de granita mongola si daca vom figura si zidul lui Ginghis Han de pe harta Mongoliei, cele doua structuri par sa se potriveasca, precum doua bucati de puzzle", a declarat Lindesay. El a spus ca a descoperit similitudini in constructia zidului din Mongolia, cu acela ridicat de dinastia Han. Portiuni ale vechilor ziduri exista si in statele invecinate cu China. Concluziile expeditiei conduse de catre William Lindesay au fost dezvaluite revistei National Geographic din China. Lindesay spera ca toate cercetarile sale sa scoata la iveala mai multe despre istoria popoarelor din China si Mongolia.
Citeste mai mult >>

Are doar 1 an şi îi pregăteşte cafeaua mamei sale

Un copil a învăţat de la o vârstă fragedă cum se face cafea, uimindu-i pe cei care l-au văzut "în acţiune" pe YouTube.Modul în care un copil a învăţat atât de repede să utilizeze butoanele aparatului de făcut cafea este impresionant. Copilul nu pare să aibă mai mult de un an, scrie Daily Mail, şi este o fetiţă, după cum reiese din clipul de pe YouTube. După ce a terminat toate "operaţiile" pentru prepararea cafelei, copilul este felicitat de mama lui, care l-a asistat în tot acest timp, spunându-i "Bravo, fata mea!". Fetiţa înţelege perfect că a făcut tot ceea ce trebuia pentru a prepara cafeaua, râzând şi bătând din palme după ce a terminat treaba. În două zile, clipul a primit peste 100 de "Like"-uri pe YouTube, utilizatorii lăudând fetiţa pentru inteligenţa ei deosebită, dar avertizând-o pe mama copilului să aibă grijă pentru că există pericolul ca ea să se rănească.
Citeste mai mult >>

01 martie 2012

Cu mărţişorul prin istorie: de la galbenii lui Coşbuc la industria de astăzi

Primele podoabe de mărțisor au fost monedele de aur sau argint. După ce le purtau, fetele cumpărau cu ele cas și vin roșu, ca să aiba tenul alb și obrajii rumeni. Firul rămas avea menirea să împrumute naturii norocul omului. Foto: leiln.wordpress.com “Originea martisorului este imposibil de stabilit”, spune seful sectiei Studii Etnologice din cadrul Muzeului Taranului Roman (MTR), dr. Serban Anghelescu. Anii trecuti au aparut cateva stiri conform carora obiceiul este vechi de 8.000 de ani, informatii bazate pe obiecte descoperite intr-un sit de la Schela Cladovei, in judetul Mehedinti. Insa aceste date sunt false. “Intre Martisor si cercetarile arheologice de la Schela Cladovei nu exista nicio legatura”, explica Adina Boroneant, cercetator stiintific la Institutul de Arheologie “Vasile Parvan”. Mentiuni despre Martisor anterioare secolului al XIX-lea nu au fost gasite. Asta nu inseamna ca obiceiul nu exista, ci este posibil ca oamenii sa nu fie “interesati sa mentioneze ceva ce era o banalitate”, crede Anghelescu. Primele podoabe: monedele Cum originea ramane un mister, vom discuta in cele ce urmeaza despre martisoarele din secolul XIX. “Initial, Martisorul nu avea puterea concentrata in podoaba, in obiectul de artizanat, ci in firul de Martisor. Era de o uniformitate care astazi ar fi saraca. Daca s-ar renunta acum la podoaba, ar disparea o intreaga industrie”, explica Anghelescu. Astfel, la inceput era purtat doar firul de culoare alba, impletit cu cel rosu. Potrivit unei cercetari asupra obiceiului, efectuata de poetul George Cosbuc, culorile reprezinta focul si lumina, fiind un simbol al Soarelui. In sprijinul acestei teorii vine si obiceiul de a agata de firul alb-rosu o moneda (un alt simbol al Soarelui, spune Cosbuc). Anghelescu explica simbolul: “Fetele purtau in jurul gatului o moneda de aur sau de argint. Dupa ce o purtau un timp, ele cumparau cu moneda vin rosu si cas dulce. Se credea ca fetele vor ramane frumoase tot anul: albe la fata ca branza si rumene in obraji ca vinul rosu”. Firul ramas era agatat intr-un pom inflorit. Mituri: Baba Dochia si innoirea vremii Cele mai multe dintre miturile despre originea Martisorului au la baza antiteza iarna/primavara. Una dintre cele mai populare legende este cea care o pune in centrul imaginii pe Baba Dochia. “Ziua Dochiei este pe 1 martie, iar dupa urmeaza zilele babei. In legenda, Dochia isi trimite nora sa culeaga iarna fragi, iar Dumnezeu o ajuta si ii da norei jaratic care, adus acasa, se transforma in fragi. E de constatat ca Martisorul, ca si rosul fragilor sau jaraticului pe campul alb al zapezii, aliaza cele doua culori”, explica Anghelescu. Intre 1 si 9 martie, fetele (dar deseori si barbatii fac asta) isi pot alege o baba. Se spune ca, asa cum va fi vremea in ziua babei tale, asa iti va fi firea si sufletul de-a lungul anului. In credinta populara, intervalul 1-9 martie este cel de innoire a vremii, cand iarna si primavara se ciocnesc. Astfel, continuand povestea Dochiei, batrana crede ca venirea norei cu fragi inseamna ca vremea frumoasa a venit mai devreme. Asa ca decide sa plece cu oile la munte. Totusi, decide sa poarte noua cojoace. Numai ca, la scurt timp dupa ce pleaca la drum, se pune ploaia, care ingreuneaza cojoacele babei. Aceasta decide sa le lepede si ramane in ie. Alte legende arata ca Dochia se dezbraca de cojoace din cauza venirii caldurii. Numai ca, imediat dupa ce renunta la cojoace, se lasa un ger puternic. Dochia ingheata, alaturi de oile sale. Povestea peripetiilor Dochiei, ca si firul alb-rosu, semnifica alternanta. Martisorul alb-negru Au fost si martisoare in care firul era alb-negru, nu alb-rosu. Aceasta combinatie reprezinta “Funia anului”, formata din fire albe si negre, ce reprezinta cele 365 de zile ale anului. Funia anului este legatura dintre iarna si vara, albul si negru reprezentand opozitiile lumina/intuneric, cald/rece, viata/moarte. Albul este simbolul puritatii, al luminii, in timp ce negrul este culoarea originilor, a fertilitatii si a solului roditor. Albul poate fi Cerul, iar negrul – Pamantul. Cate locuri, atatea obiceiuri In Moldova, obiceiul este ca martisoarele sa fie oferite de fete, iar baietii sa si le prinda in piept. Alte obiceiuri sunt legate de locul unde este pus snurul dupa purtare. In Transilvania, firul de martisor se punea in jurul coarnelor vitelor din gospodarie, sau la usa grajdului, pentru a intinde protectia simbolica si asupra animalelor. In restul tarii, dupa ce este purtat vreme de 9 zile, martisorul este pus intr-un pom fructifer. De acolo dispare odata cu trecerea timpului (rupt de vant), credinta fiind insa ca a fost “furat” de pasarile primaverii. Martisoarele in alte state Bulgarii ataseaza snurului doua papusi, la macedoneni simbolul este purtat doar de copii, iar mitul moldovenesc spune ca rosul este sangele Primaverii.
Citeste mai mult >>

Câteva informații interesante pe care poate nu le știai despre Mărțișor

De la cele mai vechi martisoare si pana la traditii specifice primei zile din luna martie, afla cele mai interesante detalii despre acest obicei iubit. 1. Cat de "batran" este Martisorul? Martisorul este mai vechi decat Crestinismul, romanizarea si chiar si Epoca de Bronz. Cercetari arheologice efectuate la Schela Cladovei, au scos la iveala amulete asemanatoare cu martisorul datand de acum circa 8 000 de ani. Amuletele erau formate din pietricele vopsite in alb si rosu si erau purtate la gat. „Martisorul este o sarbatoare mostenita de la traci si e raspandita in intregul bazin balcanic, din Albania pana in Ucraina, si din Romania pana in Grecia”, precizeaza pentru alar.ro muzeografa Oana Halpern, specialist in cadrul Muzeului Taranului Roman din Bucuresti. Traditia martisorului este prezenta si la bulgari, sub numele de Martenita, iar etnologii sunt de parere ca aceasta se datoreaza substratului comun Daco-Tracic, anterior romanizarii la primii si slavizarii la ultimii, dar legendele populare ii dau alte origini, care, la bulgari, sunt legate de intemeierea primului lor hanat la Dunare, in anul 681. 2. Anul Nou... in Martie Anul nou la geto-daci incepea la 1 martie, dar si la latini. Asa se explica si numele lunilor septembrie (adica luna a saptea), octombrie (a opta), noiembrie (luna a noua), decembrie (luna a zecea). Februarie era ultima luna a anului. Intelesul esential al Martisorului care ne-a ramas de la Daci este acela de sarbatoare de inceput de an. De aproape 300 de ani, romanii sunt singurii din Europa care sarbatoresc de doua ori Anul Nou, o data dupa calendarul oficial, international, iar a doua oara dupa calendarul popular, geto-dac, scrie ecolife.ro. Numele de martisor este asociat si cu zeul Marte al romanilor. Pe data de 1 martie avea loc festivalul ,,Matronalia” cand se sarbatorea zeul razboiului, al naturii, agriculturii si primaverii. In timpul Imperiului Roman, ,,Idele lui Marte” aveau loc chiar la inceputul primaverii si se considera ca fiind timpul potrivit al inceperii campaniilor razboinice, scrie dli.ro. 3. Legendele Martisorului Una dintre cele mai vechi legende populare despre originea Martisorului spune ca Soarele a coborat intr-o zi pe pamant, in corp de fata sau de baiat, iar un zmeu l-a rapit. In misiunea de salvare a plecat un flacau, misiune care l-a purtat prin lume timp de trei anotimpuri (vara, toamna si iarna). Multi dintre pamanteni l-au condus si i-au dat din puterile lor ca sa-l ajute sa-l biruie pe zmeu si sa elibereze soarele. A gasit castelul zmeului, s-a luptat zile intregi cu acesta si intr-un final, l-a biruit. Soarele a urcat inapoi pe cer si lumea s-a veselit, desi eroul povestii inca suferea de la ranile primite in lupta. Sangele sau a curs pe zapada, iar din picaturile de sange au rasarit ghioicei, prima floare a primaverii. De atunci Martisorul este simbolizat de culorile rosu si alb. Rosul inseamna dragoste pentru tot ce este frumos, amintind de culoarea sangelui voinicului. Albul simbolizeaza sanatatea si puritatea ghiocelului, prima floare a primaverii. Una din vechile legende moldovenesti spune ca o data intr-o lupta cu o vrajitoare de iarna care nu vroia sa cedeze, frumoasa doamna Primavara si-a taiat degetul si citeva picaturi din sangele ei au cazut pe zapada care s- a topit. Mai tirziu in acest loc a crescut un ghiocel si in asa fel primavara a castigat in fata iernii, relateaza moldova.org. O alta legenda spune ca umbland cu oile prin padure si torcand lana din furca, Baba Dochia a gasit un ban vechi, i-a facut o "borta" si a legat-o cu un fir de ata, acesta fiind primul martisor. Asta se intampla intr-o zi de 1 Martie si de atunci s-a extins obiceiul, conform apropo.ro. 4. Traditii stravechi Pana in urma cu 100 de ani, martisorul se daruia copiilor si tinerilor, fete si baieti deopotriva, de 1 martie, inainte de rasaritul soarelui, scrie crestinortodox.ro. Snurul era legat la mana, prins in piept si purtat, dupa zone, pana la Macinici, Florii, Paste, Armindeni, sau pana la inflorirea unor pomi fructiferi. Apoi era agatat pe ramurile inflorite de macesi, vita-de-vie, visin, cires, se punea sub closca ori se agata la icoana. Ziua scoaterii martisorului era marcata de o petrecere numita „bautul martisorului“. Desi la inceput prin martisor se intelegea doar snurul bicolor, cu trecerea timpului s-au adaugat bani si monede de argint. In anumite zone bucovinene sau zone ale Moldovei, se mai pastreaza si astazi obiceiul: persoanele de sex feminin trebuie sa poarte la gat, agatate de un snur in rosu si alb, monede, potrivit garbo.ro In vremurile de odinioara aceasta moneda trebuia purtata timp de 12 zile dupa care era folosita pentru a cumpara o felie de branza alba, dulce si frumoasa. Astfel, fata care a purtat acea moneda drept martisor avea sa fie dulce si frumoasa tot timpul anului. Totodata, tenul sau ramanea luminos si neted pentru o perioada indelungata de timp. 5. Traditii regionale In satele transilvanene, martisorul se agata si la porti, la ferestre, la coarnele animalelor, la toarta galetilor, pentru indepartarea deochiului, a spiritelor rele, ca si pentru a invoca suflul vietii, puterea vitala regeneratoare, care se crede ca ar fi stimulata prin insasi prezenta „culorii vietii“. Cei din Bihor aduna apa de ploaie la 1 Martie, iar aceasta ii va face mai frumosi si mai sanatosi daca se spala cu ea. In Banat, fetele aduna stropi de apa sau de nea de pe frunzele fragilor din padure, ca sa se spele pe obraji, rostind un descantec al „dragobetului de dragoste“, care suna astfel: Floare de fraga Din luna lui Mart La toata lumea sa fiu draga Uraciunile sa le desparti. In Dobrogea, martisorul se purta pana la venirea berzelor, apoi era aruncat spre inaltul cerului, ca norocul sa fie mare si inaripat, scrie ecolife.ro. Prin judetele Gorj si Dolj este amintita si culoarea albastra pentru unul din firele snurului. In aceste zone, martisorul era purtat numai de catre fetele mari, care il purtau ascuns in san. Perioada purtarii martisorului era, cel mai adesea, „toata luna martie”. Insa, in functie de zona, se purta si numai una sau cateva zile, dar si una, doua, trei saptamani sau o luna, ajungandu-se, prin Valcea, chiar si pana la doua-trei luni. Dupa ce era scos, de cele mai multe ori snurul se pastra in casa in lad de zestre, contorm traditionalromanesc.ro. Si astazi, in anumite zone ale tarii, datina spune ca mamele trebuie sa prinda la mana copilului sau la gat o moneda de argint. Copilul care va purta acest martisor va fi precum argintul: curat si sanatos, fiind ferit de friguri totodata. Mamele care agata martisorul in pieptul copilului sau la incheietura mainii trebuie sa se fereasca sa nu fie vazute de femeile insarcinate. Ori altfel, copilul care se va naste va avea un semn pe chipul sau.
Citeste mai mult >>