Join US!

09 februarie 2012

Leonardo da Vinci, acuzat ca a copiat unul dintre tablourile celebre. Cine este de fapt autorul?

Un desen celebru atribut lui Leonardo da Vinci este considerat modelul care atesta proportiile ideale ale trupului unui om si “legatura sa divina” cu universul. "Omul Vitruvian" este o opera apreciata atat pentru valoarea sa artistica, dar si pentru simbolul pe care il reprezinta, fiind de mult timp unul din cele mai cunoscute imagini din lume. Un studiu recent sugereaza insa ca desenul ar putea fi de fapt o copie dupa o opera mai veche a unui prieten al lui Leonardo. Cercetatorii au analizat un desen similar dintr-un manuscris din orasul Ferrara, Italia. Ambele opere ilustreaza un fragment din Vitruvius, un architect roman care a trait cu 1.500 de ani inainte de realizarea lor. El descria trupul unui barbat, incadrat perfect intr-un cerc (simbol divin), inclus la randul sau intr-un patrat. Imagina aceasta ilustreaza credinta antica a omului-microcosmos: omul ar fi intruparea miniaturala a intregului univers. Aceasta idee a fost preluata si promovata in epoca Renasterii de catre Leonardo da Vinci si alti artisti, scrie Live Science. Istoricul Claudio Sgarbi, care a descoperit vechiul desen in anul 1986s, spune ca, dupa ani de cercetare, a ajuns la concluzia ca este creatia lui Giacomo Andrea de Ferrara, architect renascentist expert in opera lui Vitruvius si bun prieten cu Leonardo. Giacomo ar fi fost primul care a desenat celebra imagine, crede Claudio Sgarbi, care isi va publica teoria intr-un volum academic. Iata care sunt argumentele istoricului: in scrierile sale, Leonardo face referire la “Omul Vitruvian al lui Giacomo Andrea”, o dovada clara ca acesta din urma a fost primul care l-a desenat. In al doilea rand, opera lui Giacomo are multe modificari si ajustari, aratand ca o ciorna, in timp ce desenul lui Leonardo este perfect, fara greseli. Un alt istoric al arhitecturii, Indra McEwan , de la Universitatea Concordia, crede insa ca este mai probabil ca ambii artisti sa fi realizat desenele impreuna, fara ca unul din ei sa-l copieze pe celalalt. Prin urmare, cei doi prieteni erau colegi, nu concurenti. “Ei nu ar fi fost interesati al cui desen va fi considerat cel original, aste ne preocupta numai pe noi. Este evident insa ca Leonardo este un desenator mult mai bun si cunoastea mai bine anatomia umana”, precizeaza Indra.