Join US!

19 ianuarie 2012

Caietul unei fetiţe din secolul trecut, "lecţia" predată unei generaţii care nu poate citi nici "Harry Potter"

Daily Mail publică un articol despre diferenţele dintre şcolile de astăzi şi cele de acum 100 de ani, aşa cum reies din caietul unei fete pe nume Fannie Bryan, care în 1898 avea nouă ani. Scriitoarea Bel Mooney, care a studiat caietul lui Fannie, spune că aceasta era fiica unui pădurar din satul Tidenham Chase (Marea Britanie) şi, probabil, nu călătorise în viaţa ei într-un oraş mare. O foaie din caietul lui Fannie Cu toate acestea, fata avea, la doar nouă ani, un scris impecabil, iar literele parcă "dansau" în pagină, remarcă scriitoarea. Aceasta spune că, pe atunci, caligrafia nu era considerată "plictisitoare", iar copiii scriau aceeaşi literă de zeci de ori, până le ieşea perfect. În caietul său, Fannie a scris mai multe comentarii despre Elveţia, Belgia, Portugalia, Viena şi Rotterdam, locuri pe care probabil le considera fascinante, conform scriitoarei. "Câţi copii de nouă ani ar putea scrie astăzi comentarii aşa fluente?", se întreabă retoric Bel Mooney. În acelaşi caiet, fetiţa a scris mai multe pasaje după dictare, iar acestea nu conţin niciun fel de greşeală, notează Daily Mail. Bel Mooney dă exemplul unui pasaj foarte complicat, pe care Fannie l-a scris perfect. "E incredibil. Propoziţiile astea ar zăpăci orice copil de nouă ani din zilele noastre", susţine femeia. Aceasta a găsit şi o serie de cuvinte pe care copiii de nouă ani de pe vremea aceea trebuiau să le memoreze. Printre acestea, se numărau "refluent", "spectral", "embargo", "a bolborosi", "companion" sau "hoţeşte". "Dacă un elev de clasa a şasea ar folosi astăzi jumătate din aceste cuvinte, am spune că are un vocabular bogat", crede Mooney. Cât despre caietul de matematică al lui Fannie, scriitoarea spune că fracţiile şi calculele de acolo i se par şi ei grele. "Când închid acest caiet, sunt tristă şi furioasă, pentru că el demonstrează câte lucruri ştia un copil obişnuit", explică scriitoarea. În ziua de astăzi, copiii cărora le sunt adresate cărţile din seria "Harry Potter" nu se pot bucura de ele, deoarece nu ştiu să citească bine, spune Mooney, citându-l pe Ministrul Educaţiei din Marea Britanie, Nick Gibb. Conform acestuia, unul din şase copii de 11 ani are dificultăţi în ceea ce priveşte cititul, iar 10% citesc ca la şapte ani. "Când s-a produs schimbarea, când au fost aruncate pe fereastră punctuaţia, dictările şi testele dificile?", se întreabă retoric Mooney.