10 iulie 2011
Chitara - Ciupirea corzilor – de ce e importanta?
Nu ţi se pare ciudat modul în care unii chitarişti separă complet cântatul cu pana şi cel prin ciupirea corzilor? O prejudecată mult prea răspândită este aceea că instrumentiştii de formaţie clasică îşi vor folosi doar degetele pentru a cânta, în vreme ce un rocker, pop-rocker etc. va miza mai mult pe pană. Tu de care parte eşti?
Vestea rea e că nu e prea OK să fii adeptul unei singure tehnici, mai ales în ziua de azi, când chitara a atins apogeul versatilităţii şi pentru a obţine un sound unic, personal trebuie să ai un bagaj bogat de feeling şi cunoştinţe. Sperând să te scot un pic din cercul unui singur mod de-a atinge corzile, ţi-am pregătit o listă de motive pentru care ar trebui să stăpâneşti şi ciupirea:
1. Dinamica
Chiar dacă faci parte dintr-o trupă de metal şi chitara ta trebuie să domine mixul de la început până la sfârşit, nu-mi poţi spune că nu vor fi pasaje unde să ai nevoie de o variaţie a dinamicii. O pană pur şi simplu nu-ţi va oferi căldura şi caracterul subtil, schimbător pe care îl pot imprima degetele tale. Vei putea cânta cât de tare, încet sau în crescendo vei dori atâta timp cât deţii controlul 100%.
2. Tehnica hibrid
Aşa-numita hybrid picking este o tehnică pe care am ajuns s-o iubesc în ultima vreme, datorită libertăţii de expresie pe care o oferă: în vreme ce degetul mare şi arătătorul lucrează cu pana, celelalte trei sunt libere pentru ciupirea corzilor. O idee foarte bună şi adesea folosită în jazz e să-ţi ţii singur linia de bass cu degetele care folosesc pana, în vreme ce cele libere vor susţine armonia (Tommy Emmanuel este un maestru al acestei tehnici). Fireşte că tehnica nu va fi uşoară din prima, însă îţi promit că dacă perseverezi şi-ţi îmbunătăţeşti coordonarea, rezultatele vor suna foarte bine.
3. Alternarea corzilor / String Skipping
Să presupunem că vrei să experimentezi cu cântatul unor note pe care nu le ai pe corzile adiacente. Atunci când cânţi cu pana, ai putea încerca să etufezi corzile de care nu ai nevoie, dar s-ar putea să nu sune bine – depinde de ce gen de muzică interpretezi. Dacă vrei să poţi ajunge lejer şi precis la notele de care ai nevoie, cântatul cu degetele e o opţiune mult mai bună.
4. Combinaţii inedite
Nu ştiu cât ai intrat în zona fingerstyle până acum, dar te asigur că merită! Lasă deoparte prejudecăţile că ciupirea corzilor a fost inventată exclusiv pentru chitara clasică şi folk; păstrează-ţi mintea deschisă la noi posibilităţi şi nu uita că cele mai multe genuri muzicale contemporane sunt combinaţii reuşite de experimente şi influenţe. A-ţi găsi locul ideal la intersecţia dintre două sau mai multe stiluri înseamnă un plus de expresivitate.
5. Ce faci când n-ai pana la tine?
Un motiv simplu, haios, dar cât se poate de adevărat! Să presupunem că eşti la o petrecere cu prietenii, la munte, vrei să impresionezi o fată/un tip sau chiar încerci o chitară nouă la magazin. Îţi dai seama că e păcat să ratezi o ocazie doar pentru că nu eşti obişnuit/ă să cânţi fără pană! Hai, pune-o în buzunar pentru o oră sau două, experimentează şi vei vedea că n-ai să-i simţi lipsa atât de mult. Succes