Join US!

10 iulie 2011

Cele mai utilizate browsere la începutul lui 2011

"Piaţa" browserelor de web, adică a programelor cu care puteţi naviga pe internet, cunoaşte o competiţie acerbă. Spunem piaţa între ghilimele deoarece browserele sunt toate gratuite. Totuşi, datorită numărului foarte mare de persoane care le utilizează, firmele care le produc au destul de mult de câştigat de pe urma lor. Spre exemplu este binecunoscut faptul că Google a cotizat sume importante, sponsorizând multe browsere, astfel încât ele să folosească ca motor de căutare implicit Google. Evident, nu este nici o "agendă ascunsă" de tip Big Brother în spatele acestor acţiuni, deoarece motorul de căutare poate fi schimbat de la setările fiecărui browser. Dar majoritatea celor care navighează pe net folosesc setările cu care browserul vine. Prin urmare Google are de câştigat din această mişcare. O altă sursă de "venit" pentru producătorii de browsere o constituie reclama indirectă la firma lor, firmă care în multe cazuri produce şi alte softuri pe bani. La ora actuală, contrar opiniei multora, Internet Explorer se menţine în top, conducând detaşat cu 41.56%, conform site-ului wikipedia. Deşi considerat de experţi ca fiind slab, browserul produs de Microsoft este cel mai utilizat deoarece este oferit gratuit şi încorporat în sistemul de operare Windows. Exceptând, mai nou, ţările din Uniunea Europeană, cu care Microsoft a piedut un proces în acest sens deoarece, spune UE, o astfel de politică este împotriva spiritului de copetiţie şi concurenţă liberă. Pe locul doi se plasează Firefox cu 28.71% din utilizatori, aproximativ o treime din internauţi folosind acest navigator. Firefox a pornit ca o opţiune foarte bună la IE dar, în timp, a devenit destul de mare şi greoi, spun unii utilizatori. Este însă foarte adaptabil, pentru el fiind create un număr foarte mare de extensii cu care îi putem extinde funcţionalitatea, şi este foarte compatibil cu protocolul HTML, putând încărca fără erori chiar şi cele mai complexe pagini de web. Pe locul trei vine puternic din urmă Chrome, cu 11.75% din piaţă. Bazat pe Chromium şi punând accentul pe viteză şi simplitate, browserul celor de la Google câştigă tot mai muţi fani. Evident, este puternic susţinut chiar de către Google, compania care îl produce şi care, înainte de el, a promovat Firefox-ul. Despre Chrome există însă şi anumite suspiciuni, mai exact se spune că instalează anumite lucruri în background (un updater în mod cert) şi transmite anumite date periodic către serverele Google, unele dintre ele putând fi dezactivate din setări, altele nu. Două alternative mai bune din acest punct de vedere, tot bazate pe Chromium, ar fi Dragon şi Iron. Urmează Safari, browserul produs de Apple, cu 9.26% şi apoi excelentul (dar mai puţin utilizatul) browser Opera, cu doar 4.25%. Restul de 4.47% din utilizatori folosesc alte browsere. Repartiţia a fost calculată pentru luna ianuarie 2011 pe browserele care au accesat site-urile Wikimedia (Wikipedia, Wikinews etc). Evident, este de bun simţ să presupunem că în linii mari această repartiţie este reprezentativă pentru tot internetul.