14 mai 2011
Blog
Un blog (cuvânt provenit de la expresia engleză web log = jurnal pe Internet) este o publicaţie web (un text scris) ce conţine articole periodice sau şi cu actualizare neîntreruptă, ce au de obicei un caracter personal. Ca regulă, actualizarea blogurilor constă în adăugiri de texte noi, asemenea unui jurnal, toate contribuţiile fiind afişate în ordine cronologică inversă (cele mai noi apar imediat, sus, la vedere). Acest gen de publicaţii web sunt în principiu accesibile publicului larg.
Dacă la început blogurile erau actualizate manual, cu timpul au apărut "unelte" (programe şi metode) care să automatizeze acest proces. Utilizarea unui astfel de software bazat pe browsere Internet este acum un aspect obişnuit al blogging-ului.
Există mai multe platforme pentru bloguri, de exemplu Wordpress (cea mai cunoscută şi folosită platformă de blogging), Blogger ş.a.
Scopul blogurilor variază foarte mult, de la jurnale personale şi până la "armele" publicitare ale campaniilor politice, ale programelor media sau ale diferitelor companii comerciale. De asemenea, ele variază şi în funcţie de autor - de la unul singur la o comunitate întreagă. Blogurile pot constitui şi o sursă importantă de venituri pentru cei care le administrează.
Multe bloguri permit vizitatorilor lor să răspundă prin comentarii, care sunt şi ele publice, creându-se astfel o comunitate de cititori centrată în jurul blogului; alte bloguri nu sunt interactive.
Totalitatea blogurilor şi a autorilor de bloguri a fost denumită blogosferă. Vezi de exemplu blogosfera românească, blogosfera moldovenească. Pe lângă asta, blogurile constituie una din numeroasele faţete ale fenomenului numit Web 2.0.